Thursday, June 13, 2024

Bab 17 - Perang Oktober - Ranting Pohon Zaitun dan Senjata Api.

Washington sungguh bertuah kerana Mesir, Syria dan Arab Saudi dikendalikan sekali gus oleh lelaki yang tidak berideologi dan pragmatik yang mempunyai itik mereka dalam barisan. . . . Mereka adalah sekumpulan pemimpin Arab yang boleh mendamaikan seperti yang diharapkan oleh Washington.
- Pembantu kepada Setiausaha Negara A.S. Henry Kissinger


Sejak kematian Nasser pada September 1970, Anwar al Sadat, presiden baru Mesir, telah membuat perjanjian damai yang kuat kepada Amerika Syarikat. Dia percaya bahawa hanya Amerika Syarikat boleh menekan Israel untuk mengembalikan tanah Mesir yang diduduki. Pada pengebumian Nasser, dia mengetepikan wakil Amerika, Elliot Richardson, untuk meyakinkannya bahawa Mesir merancang untuk melakukan segala yang mungkin untuk melaksanakan Rancangan Rogers. Tetapi Sadat takut bahawa Amerika Syarikat mempunyai sedikit kecenderungan untuk mendesak penyelesaian kerana Hussein telah mengusir fedayeen dari Jordan dan kini terdapat keamanan di hadapan Terusan Suez. Jika Sadat tidak memulihkan wilayah Mesir yang hilang, dia dan pemilik tanah serta pegawai negeri yang menyokongnya tidak dapat memegang kuasa lama. Rakyat Mesir menuntut beliau bertindak.

Dalam siaran radio pertamanya sebagai presiden, Sadat berjanji kepada rakyat Mesir bahawa 1971 akan menjadi "tahun keputusan" - tahun di mana Mesir akan membantu mendapatkan penyelesaian yang adil untuk Palestin dan mendapatkan kembali tanah Mesir dari Israel, semoga bersama Amerika. membantu. Pada tahun itu dia cuba menggembirakan kedua-dua penyokong konservatifnya sendiri dan kerajaan A.S. Dia menghentikan reformasi tanah dan mengarahkan supaya semua tanah yang diagihkan semula kepada petani dalam sepuluh tahun yang lalu dikembalikan kepada pemilik tanah besar. Dia membuka negara itu kepada pelaburan dari negara-negara Barat dan membenarkan syarikat minyak AS meneroka minyak dan membina saluran paip. Dia mengusir pembangkang kiri daripada kerajaannya dan memenjarakan ramai sosialis, menuduh mereka cubaan rampasan kuasa.

Memandangkan dasar baharu Sadat melebarkan jurang yang sudah besar antara kaya dan miskin, mogok dan demonstrasi semakin kerap. Sadat akhirnya menghidupkan senjata Mesir yang disenyapkan terhadap orang miskin pada akhir 1971. Dia menghantar tentera dan kereta kebal menentang serangan militan sepuluh ribu pekerja di gergasi Helwan Steelworks. "Tahun keputusan" berlalu tanpa hasil yang dapat dilihat. Pada Januari 1972, Universiti Kaherah meletus. Pelajar bertempur selama seminggu dengan polis dan tentera. Ia adalah yang pertama dalam siri tunjuk perasaan dan mogok yang menuntut demokrasi yang lebih penuh, pemotongan gaji birokrat kerajaan utama dan pembentukan militia popular untuk memerangi Israel.

Sadat bergerak lebih jauh ke kanan. Walaupun tenteranya memusnahkan protes pelajar dan pekerja, dia menambal hubungan antara Mesir dan Arab Saudi yang kaya dengan minyak, sekutu Arab Amerika Syarikat yang paling setia di Timur Tengah. Dia berharap Raja Feisal akan memberinya bantuan ekonomi dan menggesa kerajaan A.S. untuk mendesak penyelesaian damai. Tetapi Amerika Syarikat tidak bertindak balas.

Raja Feisal Arab Saudi dan pengawal peribadinya

Pada musim panas 1972, Sadat mengambil langkah yang sangat dramatik: dia mengusir lima belas ribu penasihat tentera Soviet dari Mesir. Dia tidak memutuskan hubungan dengan Soviet sepenuhnya, kerana dia tahu dia akhirnya akan memerlukan bantuan ketenteraan Soviet jika usaha damainya gagal. Tetapi pengusiran itu adalah isyarat jelas kepada Washington. Sadat bersedia untuk meninggalkan hubungan Mesir dengan Kesatuan Soviet dan terlibat dengan Amerika Syarikat. Dia menghantar diplomatnya ke Washington untuk menguji perairan. Mereka mendapat sambutan yang meriah. Sebulan kemudian, Perdana Menteri Israel Golda Meir mengadakan lawatan ke Amerika Syarikat. Dia kembali dari perjalanannya yang berjaya dengan menjanjikan lebih banyak jet Phantom untuk tentera udara Israel. Sadat membuat kesimpulan bahawa hanya peperangan boleh membawa tekanan yang diperlukan untuk penyelesaian. Dia mengarahkan jeneralnya bersiap sedia untuk perang terhad.

Minyak: Arteri Vital

Pada masa yang sama kuasa kuat di Amerika Syarikat sedang mendesak untuk penyelesaian politik di Timur Tengah. Selama beberapa tahun eksekutif syarikat minyak A.S. telah memerhatikan dengan cemas pertumbuhan kuasa radikal dalam OPEC, Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum. Syarikat minyak boleh hidup dengan, malah mendapat keuntungan daripada harga yang lebih tinggi yang diminta oleh ahli OPEC. Tetapi dengan A.S. dihalau keluar dari Indochina, pembuat dasar bimbang bahawa negara minyak yang lebih radikal akan mengikuti contoh Vietnam dengan menuntut semula sumber mereka. Beberapa negara OPEC mula bercakap tentang menasionalisasikan syarikat minyak dan menggunakan "senjata minyak" terhadap Israel dan Amerika Syarikat.

Sokongan kerajaan A.S. terhadap pengembangan Israel menjadi beban kepada ahli minyak. Malah Raja Feisal Arab Saudi turut merasakan tekanan dari pihak kiri. Dia semakin terpencil dalam mempertahankan Amerika Syarikat dalam mesyuarat OPEC. Seorang ahli ekonomi minyak AS terkemuka, Walter J. Levy, mengeluh:

Kawasan geografi ditunjukkan mengikut nisbah rizab minyak

Ini adalah masa yang dahsyat, berbahaya dan sukar. Ia bukan lagi hanya Arab menentang Israel, ia adalah kerajaan Arab menentang kerajaan Arab dan revolusioner Arab menentang kerajaan Arab.1

Pada Mei 1973, seorang eksekutif minyak Amerika memberi Presiden Richard Nixon dan Henry Kissinger laporan segera daripada Raja Feisal: Saudi tidak boleh "bersendirian" dalam mempertahankan kepentingan A.S. dalam majlis OPEC dan Liga Arab.2 Feisal memerlukan Arab sekutu. Dia tidak boleh mendapatkan mereka selagi Amerika Syarikat terus menyokong pendudukan Israel di tanah Arab. Pada Ogos itu, Mobil Oil - sebuah syarikat yang dikawal Rockefeller - meletakkan iklan halaman penuh di akhbar utama di Amerika Syarikat. Teks itu menyatakan, "Sudah tiba masanya untuk dunia mendesak penyelesaian di Timur Tengah."3

Henry Kissinger berkongsi pandangan itu. Sebagai penasihat lama kepada Rockefeller, sebelum beliau menjadi Penasihat Keselamatan Negara Nixon, Kissinger telah mempelajari dengan baik kepentingan minyak kepada empayar A.S. Seperti yang dikatakan oleh ahli ekonomi terkemuka Amerika, minyak adalah "arteri penting dunia kapitalis." Kawalan AS ke atas minyak Timur Tengah sangat menguntungkan. Ia juga memberi pengaruh penting kepada Amerika Syarikat ke atas Eropah Barat dan Jepun, negara yang sangat bergantung kepada minyak itu. Semasa Perang Vietnam, negara-negara tersebut telah menjadi lebih kuat dalam persaingan mereka dengan Amerika Syarikat untuk pasaran. Mengawal ekonomi mereka melalui aliran minyak kini lebih penting daripada sebelumnya. Henry Kissinger merancang untuk bekerja ke arah penempatan Arab-Israel untuk mengekalkan minyak Timur Tengah di bawah kawalan AS. Tetapi ia tidak akan mudah.

Tangan Kissinger diikat pada bulan-bulan awal 1973. Selama dua puluh tahun salah satu cara penggubal dasar AS menjaga kepentingan minyak di Timur Tengah adalah dengan menyokong Israel dan menggalakkan usaha Zionis untuk membina sokongan emosi yang kuat untuk Israel di kalangan rakyat Amerika dan Kongres. Kissinger tidak mahu mengambil risiko perlanggaran besar dengan Kongres dengan tiba-tiba menekan Israel untuk berundur dari wilayah yang diduduki. Dia dilaporkan memberitahu orang kepercayaan, "Saya tidak boleh berbuat apa-apa sehingga saya mempunyai semua tali di tangan saya; dan saya tidak akan memilikinya dalam tangan saya sehingga ada krisis."

Anwar Sadat, pada ketika itu, sedang mempersiapkan krisis yang diperlukan. Beliau sedang mengadakan pertemuan tergempar dengan Presiden Hafez Assad dari Syria, yang berada di bawah tekanan kuat untuk memulihkan Dataran Tinggi Golan yang diduduki. Kedua-dua pemimpin itu membuat rancangan terakhir untuk perang terhad terhadap Israel dalam dua bidang.

Pada 6 Oktober 1973, tentera Mesir melancarkan serangan mengejut besar-besaran merentasi Terusan Suez, dan kereta kebal dan askar Syria menyerbu ke Dataran Tinggi Golan. Askar Arab yang terlatih dan lengkap telah menghalau penjajah Israel dalam pertempuran awal. Malah pengkritik paling sengit Sadat di Mesir terperangkap selama beberapa hari dalam kegembiraan yang melanda ibu kota Arab. Mesir dan Syria akhirnya berjuang untuk tanah mereka - dan menang!

Israel bergerak pantas untuk serangan balas, mengharapkan kemenangan pantas. Sebaliknya, pertempuran sengit di kedua-dua pihak. Israel mengalami ribuan korban dan kehilangan sejumlah besar pesawat dan kereta kebal. Semasa pertempuran berterusan, Israel menyerang ibu kota Syria Damsyik. Untuk menghukum rakyat Syria, pemimpin Zionis memutuskan untuk mengurangkan sebahagian besar ekonomi Syria menjadi runtuhan. Tentera udara Israel mengebom pelabuhan, kilang, loji janakuasa dan penapisan minyak di seluruh negara dan bangunan kerajaan di ibu negara. Serangan ini membunuh ramai orang awam.5 Ketika tentera Israel mula menghalau orang Syria kembali ke Damsyik, kerajaan membentuk militia popular untuk mempertahankan bandar itu.

Di Mesir Sadat menolak mobilisasi massa. Kerajaan Mesir memberitahu sukarelawan bahawa bantuan mereka tidak diperlukan dan menolak tawaran sokongan daripada Algeria dan Libya. Sebaik sahaja tenteranya telah mengatur pantai mereka melintasi Terusan, perang terhad Sadat telah mencapai tujuannya.

Seorang budak lelaki Palestin menyatakan penolakannya terhadap penempatan A.S. Lukisan dindingnya berbunyi 'Tidak kepada Resolusi Keamanan'


Tentera Israel dengan cepat merampas inisiatif itu. Mereka menghalau orang Mesir kembali ke arah Terusan dan beberapa unit menyeberangi Terusan untuk cuba mengepung Tentera Ketiga Mesir. Walaupun mereka melakukan ini, Israel kehabisan peralatan dan bekalan penting untuk tenteranya. Tanpa usaha bekalan semula AS yang cepat, tentera Israel akan terhenti. Amerika Syarikat memulakan pengangkutan udara besar-besaran untuk mempersenjatai semula orang Israel yang sedang mara.

Tindakan ini menimbulkan kemarahan pemimpin Arab yang konservatif. Sejak meletusnya perang, rakyat Palestin dan pasukan nasionalis dalam OPEC telah menyeru untuk menggunakan "senjata minyak." Iraq telah segera menasionalisasikan pegangan syarikat minyak AS. Apabila Amerika Syarikat mula membekalkan semula Israel, Feisal Arab Saudi pun terpaksa bertindak. Arab Saudi dan ahli Arab OPEC yang lain mengumumkan pengurangan 25 peratus dalam pengeluaran dan sekatan ke atas penghantaran minyak ke Amerika Syarikat sehingga ia mengubah dasar Timur Tengah dan membantu mewujudkan penyelesaian.

Embargo minyak mencemaskan Kissinger. Tetapi yang lebih buruk masih akan datang. Tentera Israel sedang menyelesaikan pengepungan Tentera Ketiga Mesir dan mengancam untuk memusnahkannya. Kesatuan Soviet memberitahu Nixon dan Kissinger bahawa ia akan mengambil langkah untuk mencegah perkara ini. Ancaman konfrontasi A.S.-Soviet adalah yang terakhir. Pada 22 Oktober, Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet menolak gencatan senjata melalui Majlis Keselamatan PBB. Syria dan Mesir menerimanya dengan cepat, dan tekanan AS akhirnya meyakinkan orang Israel yang enggan bersetuju dengannya. Moshe Dayan mengulas, "Bagaimanakah anda boleh menentang negara yang menghantar peluru kepada anda pada waktu pagi yang anda tembak pada sebelah petang?"6 Perjanjian gencatan senjata menetapkan bahawa rundingan ke arah penyelesaian keseluruhan bermula sekaligus.

A.S. Menang Perang

Pemenang sebenar yang muncul dari Perang Oktober ialah empayar A.S. Malah embargo minyak dan "krisis tenaga" seterusnya telah membantu kerajaan Amerika Syarikat dan syarikat minyak dalam jangka masa panjang.7 Syarikat minyak Amerika memperoleh banyak faedah daripada kenaikan harga OPEC dengan mengorbankan Eropah, Jepun dan negara lain. Keuntungan Exxon meningkat 59 peratus pada tahun 1973. Pendapatan Arab Saudi juga meningkat, dan ia menggunakan sebahagian daripada wang itu untuk membiayai pasukan konservatif di Syria dan Mesir. Penjualan senjata Amerika ke negara-negara kaya minyak melonjak, terutamanya ke Iran, yang sedang dibina oleh Amerika Syarikat sebagai anggota polis untuk kawasan Teluk pengeluar minyak.

Lebih penting lagi, Kissinger mengalami krisis dan kini boleh mula menarik tali yang menghalangnya sebelum ini. Perbelanjaan perang mencetuskan krisis ekonomi yang besar di Israel. Israel akan memerlukan sejumlah besar bantuan Amerika untuk terus hidup. Bantuan itu bermakna lebih banyak pengaruh AS terhadap dasar Israel. Dalam tempoh dua puluh lima tahun kewujudan Israel, kerajaan A.S. telah membekalkannya dengan geran dan kredit $3 bilion. Kini Amerika Syarikat sedang mempertimbangkan untuk memberi $8 bilion kepada rakyat Israel yang terdesak dalam tempoh empat tahun akan datang.

Henry Kissinger menaiki kapal terbang pada Disember 1973 untuk "perjalanan ulang-alik" pertamanya yang terkenal ke Timur Tengah. Matlamat segeranya adalah untuk melihat bahawa Israel, Mesir, Syria dan Jordan muncul di AS - dan rundingan damai Geneva yang ditaja oleh Soviet untuk mula membincangkan penyelesaian. Rundingan ditangguhkan selepas hanya meletakkan asas untuk pengunduran pasukan bersama. Penangguhan itu menyebabkan Kissinger bebas untuk meneruskan strategi jangka panjangnya iaitu "diplomasi langkah demi langkah," memecahbelahkan negara Arab dengan mengadakan rundingan berasingan antara masing-masing dan Israel.

Strategi Kissinger mempunyai kelemahan yang membawa maut; ia tidak mengendahkan rakyat Palestin. Dia dan penasihatnya telah bimbang tentang mereka sebelum persidangan Geneva. Seorang diplomat Washington memberi amaran:

Satu perkara yang kita tidak mampu lakukan ialah membiarkan rakyat Palestin berada di antara kita dan kerajaan Arab di meja damai.8

Rakyat Palestin memahami bahawa Kissinger merancang untuk berdamai dengan perbelanjaan mereka. Semasa negara-negara Arab berjuang untuk keuntungan terhad dalam Perang Oktober, organisasi Palestin telah menyeru untuk perang rakyat menentang Zionisme. Mereka telah berhujah di mesyuarat OPEC untuk penggunaan "senjata minyak." Barisan Nasional Palestin telah berjaya menganjurkan mogok di kalangan orang Arab yang bekerja dalam industri Israel, melumpuhkan sektor utama seperti pembinaan. Sekali lagi rakyat Palestin sahaja telah berdiri teguh menentang Israel dan Amerika Syarikat dan rancangan jangka panjang mereka untuk kawasan itu. Rakyat Palestin tidak bersedia sekarang untuk mengorbankan revolusi mereka untuk kepentingan sempit ketua negara Arab.

Yaser Arafat berucap di PBB, pada November 1974.

Pihak Berkuasa Kebangsaan Palestin

Dalam beberapa bulan selepas Perang Oktober, organisasi Palestin terpaksa berhadapan dengan kemungkinan penyelesaian damai yang akan menjadikan Tebing Barat dan Gaza kepada pemerintahan keras Raja Hussein dari Jordan. Selepas banyak perjuangan dan perbincangan, Fatah, Barisan Demokratik dan kumpulan-kumpulan lain membangunkan strategi untuk membimbing revolusi melalui tempoh yang sukar ini.9 PLO akan meminta penubuhan "pihak berkuasa negara" sendiri - sebuah kerajaan Palestin - di mana-mana tanah Palestin. dibebaskan daripada penjajahan Israel. PLO menolak tuntutan Hussein ke atas wilayah yang diduduki. Pada masa yang sama, PLO akan memulakan serangan diplomatik untuk mendapatkan pengiktirafan sebagai "wakil sah tunggal rakyat Palestin." PLO tidak boleh membenarkan Hussein atau pemimpin Arab lain bercakap atas nama rakyat Palestin.

Semasa musim sejuk dan musim bunga sebelum mesyuarat Majlis Kebangsaan Palestin, para pemimpin Palestin mengadakan mesyuarat di kem dan bandar untuk berdebat dengan orang ramai tentang kebaikan dan keburukan penubuhan pihak berkuasa negara. Barisan Nasional Palestin dan sebahagian besar penduduk wilayah yang diduduki, yang masa depannya serta-merta dipertaruhkan, menyokong rancangan itu. Rakyat Palestin yang lain, terutamanya pelarian yang rumah asalnya di Palestin berada di dalam Israel, bimbang menerima pihak berkuasa negara di wilayah itu mungkin bermakna meninggalkan matlamat jangka panjang untuk menubuhkan negara sekular demokratik di seluruh Palestin. Pemimpin PLO menegaskan dalam banyak perdebatan yang menggemparkan bahawa penerimaan pihak berkuasa negara hanya akan menjadi satu langkah dalam pembebasan total Palestin. Tetapi, mereka berhujah, ia adalah satu langkah yang perlu diambil pada ketika ini untuk memajukan revolusi.

Barisan Popular untuk Pembebasan Palestin menekankan bahaya menerima pihak berkuasa negara. Pemimpinnya berhujah bahawa pihak berkuasa negara hanya boleh diberikan dalam konteks penempatan imperialis, jenis penyelesaian yang mungkin muncul daripada Persidangan Geneva. Penyelesaian sedemikian memerlukan rakyat Palestin untuk mengiktiraf negara Israel dan menggugurkan matlamat jangka panjang mereka. Pihak berkuasa negara mungkin berakhir sebagai sebuah negara demilitarisasi, diapit antara Israel dan Jordan, bukannya pangkalan untuk meneruskan revolusi. Barisan Popular menggesa PLO menolak Persidangan Geneva dan sebarang penyelesaian yang mungkin timbul daripadanya. Pada bulan-bulan mendatang ia bersatu dengan kumpulan lain untuk membentuk "Barisan Penolakan" yang menentang PLO pergi ke Geneva.

Kebanyakan pemimpin PLO berhujah bahawa PLO tidak seharusnya menolak terlebih dahulu untuk pergi ke persidangan yang tidak dijemput pun. Penolakan sedemikian hanya akan bermain di tangan musuhnya, yang akan menawarkan untuk mewakili Palestin. Tugas bagi pergerakan itu adalah untuk memastikan bahawa hanya PLO mewakili rakyat Palestin di Geneva atau di tempat lain. PLO perlu menentukan jenis pihak berkuasa negara yang akan diterima dan berjuang untuk memenanginya di mana-mana persidangan. Hanya dengan cara ini PLO dapat mengelakkan perangkap yang diletakkan oleh musuh-musuh rakyat Palestin.

Pada mesyuarat Majlis Kebangsaan Palestin yang kedua belas pada bulan Jun 1974, semua kumpulan penentang bersatu untuk meluluskan program sepuluh mata. Ia menyeru untuk mewujudkan "pihak berkuasa negara yang berperang" di mana-mana wilayah Palestin yang dibebaskan daripada Israel dan menekankan komitmen PLO terhadap pembebasan total Palestin. PLO mengisytiharkan bahawa ia sahaja mewakili rakyat Palestin, termasuk di Tebing Barat dan Gaza.

Tidak lama selepas Majlis Kebangsaan ditangguhkan, Raja Hussein mencabar PLO. Dia mendakwa mewakili jutaan rakyat Palestin yang tinggal di Jordan dan setengah juta yang tinggal di Tebing Barat. Beliau menuntut Israel mengembalikan Tebing Barat kepada Jordan dalam sebarang penyelesaian damai. Sadat Mesir dan Raja Feisal Arab Saudi menyokong Hussein. Mereka tahu bahawa Israel akan menerima Jordan sebagai jiran, tetapi telah bersumpah tidak akan pernah berunding dengan PLO.

Kenali PLO!

Pada Oktober 1974, Persidangan Sidang Kemuncak Arab bertemu di Rabat, Maghribi. Dalam agendanya ialah persoalan siapa yang harus mewakili rakyat Palestin dalam sebarang kemungkinan rundingan damai. Pada malam persidangan itu, Yasser Arafat menerima manifesto yang diseludup keluar dari wilayah yang diduduki. Manifesto itu, yang ditandatangani oleh seratus lapan puluh tokoh terkemuka Palestin, mengisytiharkan bahawa PLO, bukan Hussein, adalah "wakil sah tunggal rakyat Palestin." Memandangkan perkembangan ini, Sadat dan Feisal tidak dapat membuat langkah untuk melemahkan PLO. Persidangan Rabat mengisytiharkan PLO sebagai "wakil sah tunggal" rakyat Palestin. Pemimpin Arab yang progresif dan sayap kanan bergabung untuk membentangkan usul kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, meminta PLO dijemput untuk berucap di Perhimpunan Agung PBB. Perhimpunan Agung mengeluarkan jemputan.

Pada 13 November 1974, Yasser Arafat berdiri di hadapan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai wakil rakyat Palestin. Ucapannya telah dipalu oleh semua kuasa dalam gerakan penentangan. Beliau dengan teliti mengkaji sejarah pengasingan rakyat Palestin dan membandingkannya dengan sejarah bangsa lain - terutamanya orang Afrika di Rhodesia, Afrika Barat Daya dan Afrika Selatan - yang telah berjuang selama bertahun-tahun menentang penindasan rakyat mereka oleh peneroka Eropah dan syarikat Barat.

Di antara hadirin adalah perwakilan dari banyak negara yang telah memenangi kemerdekaan mereka sendiri dalam peperangan pembebasan negara. Arafat menjelaskan matlamat negara sekular demokrasi dan akarnya dalam sejarah Palestin. Beliau menyeru semua orang Yahudi yang tinggal di negara Israel untuk bergabung dengan rakyat Palestin dalam membina sebuah masyarakat yang adil tanpa perkauman dan diskriminasi. Beliau mengakhiri dengan berkata:

Saya seorang pemberontak dan kebebasan adalah tujuan saya. Saya tahu betul bahawa ramai daripada anda yang hadir di sini hari ini pernah berada dalam kedudukan musuh yang sama seperti yang saya duduki sekarang dan dari mana saya mesti lawan. Anda pernah diwajibkan oleh perjuangan anda untuk menukar impian menjadi realiti. Oleh itu, anda kini mesti berkongsi impian saya .... Hari ini saya datang dengan membawa dahan zaitun dan senjata pejuang kemerdekaan. Jangan biarkan dahan zaitun jatuh dari tanganku.10

Negara-negara Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengundi seratus lima hingga empat untuk mengiktiraf hak rakyat Palestin untuk menentukan nasib sendiri dan untuk memberikan status pemerhati PLO di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Hanya Israel, Amerika Syarikat, Bolivia dan Republik Dominican yang mengundi menentang resolusi itu.

Dalam gelombang demonstrasi dan mogok yang diselaraskan oleh Barisan Nasional Palestin untuk bertepatan dengan perbincangan PBB, penduduk Tebing Barat turun ke jalan selama sepuluh hari menentang pendudukan Israel. Slogan-slogan pemberontakan itu jelas menggambarkan keinginan rakyat Palestin di bawah penjajahan: "Tidak kepada pendudukan Zionis! Tidak untuk mengembalikan Tebing Barat ke Jordan! Ya kepada PLO - satu-satunya wakil rakyat Palestin yang sah!"

Tidak lama selepas PLO memenangi kemenangan diplomatik dan politik ini, musuh-musuhnya melancarkan serangan baru terhadapnya. Konflik yang membara di Lubnan tercetus secara terbuka apabila Phalangist, kumpulan sayap kanan Lubnan yang menentang kehadiran Palestin di Lubnan, menyerang bas yang penuh dengan penduduk Palestin dan membunuh dua puluh enam orang pada April 1975. Pertubuhan penentangan menentang golongan Phalangist. Pertempuran itu memuncak menjadi perang yang tidak lama kemudian melanda seluruh Lubnan.

Semasa Palestin dan Syria sibuk dengan pertempuran di Lubnan, Kissinger melancarkan usaha terakhir dan bersepadu untuk penyelesaian antara Mesir dan Israel. Pada September 1975 Mesir dan Israel menandatangani Perjanjian Sinai. Di bawah rancangan ini Israel mengembalikan sebahagian daripada Sinai ke Mesir. Sebagai pertukaran untuk wilayahnya, Mesir menandatangani beberapa siri ikrar bukan pencerobohan. Ganjaran awam Israel ialah pakej bantuan $2.2 bilion daripada Amerika Syarikat, yang akan diperbaharui setiap tahun. Pakej itu termasuk penghantaran pesawat pejuang F-16 yang mampu membawa kepala peledak nuklear. Akhbar kemudiannya mendedahkan jaminan peribadi Kissinger kepada Israel: Amerika Syarikat bersetuju untuk tidak menekan Israel untuk berunding dengan Syria atau PLO.

Bagi pihaknya, Mesir menerima setengah bilion dolar daripada Amerika Syarikat. Dalam menandatangani perjanjian itu, Mesir menerima kehadiran "juruteknik" A.S. dalam pas Sinai untuk menjamin perjanjian itu. Rakyat Palestin segera memahami betapa besarnya pengkhianatan Sadat. Dengan satu pukulan pena dia telah menarik balik Mesir dari "negara konfrontasi" dengan Israel, meninggalkan Syria dan rakyat Palestin terpencil. Dia telah membenarkan kakitangan Amerika ditempatkan di tanah Arab, dan dia menjejaskan perpaduan Arab menentang Zionisme yang telah dibina selama tiga puluh tahun sebelumnya - salah satu senjata terkuat yang dimiliki orang Arab untuk mengimbangi kekuatan ketenteraan besar Amerika Syarikat dan Israel. .

PLO menyiarkan bahawa Mesir telah menyerahkan "kunci perang dan keamanan" kepada Israel dan Amerika Syarikat. Di bawah serangan ketenteraan di Lubnan dan politik di Mesir, rakyat Palestin terpaksa semakin bergantung pada kekuatan mereka sendiri. Semasa pejuang penentangan memikul senjata mereka di Lubnan, rakyat Palestin di wilayah yang diduduki dan di dalam Israel sendiri mengambil perjuangan dengan intensiti baru.

Nota kaki

Laporan Timur Tengah, 21 Jun 1970, dipetik oleh Freed, War in the Mid East, hlm. 98.

Kakitangan MERIP, "Pintu Terbuka di Timur Tengah," MERIP no. 31, hlm. 5.

Christian Science Monitor, 20 Ogos 1973, dipetik oleh Barry Rubin, "Dasar A.S. Januari - Oktober 1973," Journal of Palestine Studies, vol. 3, tidak. 2 (Musim Sejuk 1974), hlm. 102.

John Galvani, Peter Johnson dan Rene Theberge, "Perang Oktober: Mesir, Syria, Israel," MERIP no. 22, hlm. 20.

Ibid., hlm. 14.

New York Times, 1 November 1973, dipetik dalam MERIP no. 31, hlm. 6.

Untuk sumber umum mengenai kesan embargo minyak lihat Michael Tanzer, Krisis Tenaga (New York: 1974).

Washington Post, 29 Oktober 1973, dipetik dalam MERIP no. 31, hlm. 6.

Untuk sumber umum mengenai perdebatan dalam gerakan penentangan lihat Pemimpin Palestin Bincangkan: Cabaran Baru, untuk Penentangan (Beirut: 1973).

Yasser Arafat, Palestin Hidup! (San Francisco: 1976), hlm. 20-21.

No comments: