Namun, kecuali pihak berkuasa Israel ini, kebanyakan orang di bandar Nablus Tebing Barat tahu bahawa Yasser Arafat, seorang pemimpin Fatah, duduk di kafe tempatan tertentu setiap hari, bercakap dengan penduduk bandar. Seperti kebanyakan rakyat Palestin pada musim panas itu, Arafat membincangkan makna kekalahan yang menghancurkan Perang Jun. Dia dan anggota penentangan bersenjata lain sedang merekrut rakyat Palestin untuk memerangi pendudukan Israel. Satu-satunya jawapan kepada pencerobohan Israel adalah, dalam kata-kata Fatah, "perang pembebasan popular" -perang yang tidak akan berlangsung selama enam hari, tetapi sehingga Palestin dibebaskan.
Pihak Israel tidak membenarkan gerila berorganisasi secara terbuka untuk tempoh yang lama. Menjelang pertengahan musim panas jaringan penindasan semakin menghampiri fedayeen di Tebing Barat dan Gaza. Fail Jordan yang ditangkap memberi Israel nama yang disyaki bersimpati gerila, dan penangkapan besar-besaran bermula. Pada bulan Ogos, Fatah mula menyerang tentera Israel di Tebing Barat. Pada bulan Disember, Barisan Popular untuk Pembebasan Palestin (PFLP) - sebuah organisasi Marxis yang dibentuk daripada beberapa kumpulan gerila yang berakar umbi dalam Pergerakan Nasionalis Arab - turut memulakan serbuan. Pada mulanya kerugian gerila adalah tinggi. Akhbar Israel membanggakan bilangan fedayeen yang dibunuh atau ditangkap. Fatah menjelaskan cara pergerakan itu melihat tindakan ini:
Israel merancang untuk mematahkan kehendak rakyat Palestin untuk berperang dengan penindasan keras terhadap semua aktiviti politik. Menjelang awal tahun 1968 tindakan keras Israel telah menghalau kebanyakan gerila yang boleh dikenal pasti keluar dari wilayah yang diduduki dan ke Jordan dan Lubnan. Mereka yang tinggal terpaksa bekerja sebagai sebahagian daripada gerakan bawah tanah. Israel bukan sahaja mengharamkan aktiviti politik, tetapi juga menyerang institusi ekonomi dan sosial Palestin. Mereka menutup bank Arab, sekolah dan hospital di Tebing Barat dan Gaza, menggantikannya dengan institusi Israel. Pihak Israel menggunakan ancaman apabila perlu untuk meyakinkan "orang terkenal" Tebing Barat yang setia berkhidmat kepada Hussein sebagai pegawai kampung untuk menukar taat setia mereka kepada Israel. Yang lain memindahkan kesetiaan mereka tanpa digesa.2
Israel merancang untuk mengekalkan penduduk yang lain dalam barisan dengan gabungan kekerasan dan penciptaan mentaliti penjajah di kalangan rakyat. Guru sekolah di Tebing Barat dan Gaza terpaksa mengajar kanak-kanak Palestin kursus yang mengagungkan sejarah Israel dan memperlekehkan budaya Arab. Guru yang membantah dipecat. Seorang yang dibuang negeri ke Jordan pada tahun 1967 berkata, "Saya tidak boleh mengajar bahawa Palestin sentiasa Yahudi dan kita adalah parasit."
Di Gaza dan Tebing Barat dan di kem pelarian di Jordan dan Lubnan rakyat Palestin mula mengambil tindakan untuk diri mereka sendiri ke arah matlamat positif untuk membebaskan Palestin. Perlahan-lahan mereka keluar dari kekalahan yang telah mencengkam ramai rakyat Palestin - kekalahan yang telah dipupuk oleh kerajaan Arab dalam diri mereka. Mereka mula melawan "mentaliti membalas dendam" terhadap Israel yang masih dipegang oleh sesetengah pihak - apa yang Fatah sebut sebagai "bisa dan kepahitan rakyat yang tertindas yang tidak melihat jalan untuk kebebasan." Organisasi gerila mengetuai perjuangan untuk perubahan ini.
Dalam komunike pertama Fatah selepas Perang Jun, gerila dengan tegas menolak kepimpinan tokoh PLO, Ahmed Shukeiry. Semasa perang, Shukeiry telah menyiarkan omelan di Radio Kaherah yang berikrar untuk "menghalau orang Yahudi ke laut." Fatah mengutuk perkauman ini terhadap orang Yahudi:
Operasi [Palestin] ... sama sekali tidak ditujukan kepada orang Yahudi. Mereka juga tidak berniat untuk "menghalau mereka ke laut". ...[O] pada hari bendera Palestin dikibarkan di atas tanah mereka yang bebas dan demokratik, era baru akan bermula di mana orang Yahudi Palestin akan kembali hidup dalam harmoni, berdampingan, dengan pemilik asal tanah itu. , orang Arab Palestin.4
Pada Disember 1967, Fatah, Barisan Popular, Kesatuan Am Pelajar Palestin dan kumpulan lain menyertai kecaman terhadap Shukeiry. Dia disingkirkan daripada kepimpinan PLO kerana "kenyataan mengelirukan" dan kepimpinannya yang mundur.5 Di tempat Shukeiry, fedayeen muncul sebagai pemimpin sebenar perjuangan Palestin.
Karameh Bermaksud Maruah
Tiga bulan kemudian gerila menunjukkan kekuatan baru gerakan Palestin kepada rakyat Arab dan Israel. Di bandar kecil Karameh di Jordan, fedayeen melancarkan pertempuran yang merangsang sokongan rakyat Palestin untuk pejuangnya. Karameh, yang bermaksud "maruah" dalam bahasa Arab, telah dibina dengan sabar oleh pelarian Palestin dari kem pelarian berkhemah pada 1952 menjadi sebuah bandar makmur yang membekalkan sayur-sayuran dan ayam ke seluruh wilayah. Dua puluh lima ribu lebih pelarian meningkat Karameh pada bulan-bulan selepas Perang Jun, Penduduk Karameh menyokong fedayeen dan ramai yang menyertai barisan mereka. Pekan itu menjadi pangkalan untuk serbuan gerila ke Tebing Barat. Dalam dua bulan pertama 1968, Israel menyerang Karameh dari udara, membedil bandar itu enam kali. Mengetahui bahawa Israel akhirnya akan menyerang bandar itu, gerila memindahkan sebahagian besar penduduk ke pergunungan dan bersedia untuk berperang.
Empat tiang perisai Israel menyerang Karameh pada 21 Mac 1968. Mereka menjangkakan gerila dan penyokong mereka akan bertebaran. Sebaliknya, pemimpin Fatah memutuskan bahawa gerila akan membuat pendirian. Di dalam Karameh, dua ratus gerila, semuanya sukarelawan, bertempur selama dua belas jam yang panjang, menahan lebih ramai orang Israel yang lebih lengkap dan lebih lengkap. Taher Saadi, seorang pejuang yang terselamat dalam pertempuran di Karameh, memberitahu wartawan Perancis mengapa rakyat Palestin tinggal di bandar yang diperangi:
Di Karameh, Israel mempunyai kereta kebal dan pesawat; mereka cuba untuk menghancurkan fedayeen.... Ramai orang kita yang kehabisan peluru melemparkan diri ke bawah kereta kebal, membawa bahan letupan. Syahid pertama yang berbuat demikian ialah Rarbi; dia melemparkan dirinya ke bawah tangki. Saya kenal dia dengan baik. Kami menyimpannya pada hari itu, untuk menghapuskan ingatan Jun 1967.
Bagi rakyat Palestin dalam buangan di Jordan dan Lubnan, kemenangan di Karameh adalah lebih daripada imej media. Ia adalah benih yang dijatuhkan di tanah yang subur. Ketika petani Palestin menentang serangan Israel dan kembali ke bandar Karameh yang musnah untuk menanam tanaman baru, beribu-ribu sukarelawan muda menyumbat stesen pengambilan gerila di Jordan. Dalam barisan itu adalah rakyat Palestin yang telah melepaskan pekerjaan sebagai kerani pos, petani, jurutera atau setiausaha untuk menawarkan nyawa mereka untuk membebaskan Palestin. Pada mulanya ramai yang terpaksa berpaling kerana tidak cukup senjata untuk menyerahkan pejuang yang bersemangat.
Ramai daripada rekrut ini datang dari kem pelarian di Jordan dan Lubnan di mana ratusan ribu rakyat Palestin masih tinggal. Di antara mereka yang datang ke kem-kem selepas Perang Jun ada tenaga istimewa untuk dicungkil. Pada tahun 1968 dan 1969 aktivis dari semua kumpulan gerila berpindah ke kem untuk membantu mengatur mereka dan untuk menerangkan pengajaran perang rakyat. Mereka merekrut ahli baru, mengatur militia dan membincangkan politik dengan mereka yang bersemangat dan ragu-ragu.
Kumpulan gerila itu menubuhkan sekolah di kem untuk mengajar kanak-kanak untuk dibanggakan, dan belajar daripada sejarah Palestin. Seorang pemimpin Fatah, bekas guru di sekolah tajaan PBB, menjelaskan dengan penuh semangat kepada seorang penemuduga Amerika bahawa, "Sekolah UNRWA cuba memusnahkan generasi anak-anak kita ini." Kisahnya tentang buku teks yang lapuk atau tiada buku langsung, kajian yang tidak relevan dan bilik darjah yang sesak mengingatkan orang Amerika tentang sekolah ghetto di Amerika Syarikat. Pemimpin Fatah berkata, "Sudah tentu, orang yang sama merancangnya, orang yang sama bertanggungjawab ke atasnya. Kerajaan A.S. menjalankan UNRWA."
Sekolah gerila memberi latihan ketenteraan serta menerangkan sejarah dan geografi Palestin, dan mengajar kemahiran asas seperti membaca dan menulis. Di kem di Jordan dan Lubnan, remaja lelaki dan perempuan belajar merangkak melalui pagar kawat berduri dan melompat berhalangan, sambil melaungkan bersama, "Ke Palestin!" Seorang ibu Palestin mengulas:
Saya bangga melihat anak-anak kita mampu melakukannya. Saya hanya kesal kerana mereka perlu melakukannya.... Seperti yang dikatakan oleh salah satu lagu kami, "Saya berjuang supaya generasi akan datang akan menuai gandum."
Membebaskan Wanita Adalah Membebaskan Masyarakat
Wanita Palestin memenangi pengiktirafan ini dengan memperjuangkannya. Dalam pemberontakan 1936, perang 1948, dan perang gerila pada 1960-an, wanita Palestin mengangkat senjata. Isam Abedilhadi, presiden Kesatuan Am Wanita Palestin (ditubuhkan pada 1965), menerangkan peranan wanita dalam menentang pendudukan Israel:
Mengenai wanita selepas 1967, mereka adalah orang pertama yang mengetuai demonstrasi meminta penarikan diri, menolak pendudukan, meminta sesuatu. Mereka adalah banduan pertama. Mereka adalah orang pertama yang meminta mogok. Bukankah kita semua akan dimasukkan ke dalam penjara atau dihantar pulang? Baiklah, tidak mengapa.... Saya berada di dalam penjara dan terdapat lebih daripada lima ratus wanita di semua penjara, di dalam wilayah yang diduduki, dan dua puluh lima daripada mereka telah dihantar pulang.9
Walaupun wanita berperang dan berdemonstrasi, perjuangan harian sedang berlaku di rumah Palestin antara lelaki dan wanita Penentangan dan warisan tradisi Palestin lama, dengan idea-idea yang ketat tentang cara melindungi kehormatan wanita. Wanita terpaksa berhujah dengan keluarga mereka untuk dibenarkan pergi bersendirian ke mesyuarat politik, mengikuti latihan ketenteraan atau berjaga-jaga. Budaya Islam mengajar bahawa wanita tidak boleh bekerja di luar rumah dan mengekalkan kehormatan mereka. Namun wanita mahu dan perlu bekerja untuk menyokong keluarga mereka dan revolusi. Perlahan-lahan, tanggapan tradisional tentang kehormatan wanita, yang bertumpu pada ketaatan dan kesucian, mula runtuh. Konsep penghormatan baru, yang ditempa dalam wadah revolusi, mula muncul. Ia menghargai sumbangan wanita kepada pergerakan itu, dan kepada pertumbuhan dan perkembangan wanita lain.
Pusat-pusat wanita di kem pelarian membantu wanita mengatasi halangan untuk penyertaan mereka dalam revolusi. Di Jordan, di mana hanya 15 peratus wanita boleh membaca, nenek dengan sabar membaca buku pertama mereka dengan bantuan seorang gerila muda. Pusat-pusat ini juga melatih wanita dalam menjahit dan memasarkan produk mereka. "Apabila seorang wanita mempunyai wang yang dia sendiri perolehi," kata seorang wanita di pusat jahitan di Irbid, "dia boleh bercakap dengan lebih kuat di rumahnya sendiri."10
Bukan sahaja wanita Palestin tetapi semua pekerja dan petani Palestin di Jordan mencari suara mereka dan bersuara menentang ketidakadilan masyarakat Jordan. Kesatuan sentiasa menyalahi undang-undang di Jordan, dan pekerja yang cuba mengaturnya dengan cepat dipenjarakan. Apabila Penentangan Palestin mula menganjurkan di tempat kerja Jordan, jumlah mogok meningkat secara mendadak. Apabila polis datang untuk mematahkan mogok, mereka sering ditemui oleh gerila bersenjata. Majikan terpaksa mengiktiraf kesatuan sekerja yang dikehendaki oleh pekerja mereka. Gerila itu juga menyokong pekebun Palestin dalam pertikaian dengan tuan tanah Jordan mereka mengenai saiz sewa tahunan. Perlahan-lahan lebih ramai rakyat Jordan mula menyokong gerakan pembebasan Palestin.
Menghadapi Rejim Arab
Di hadapan mata Raja Hussein, benih-benih masyarakat baru bercambah dan mengancam pemerintahannya. Pegawai Jordan memerhati apabila barangan yang dicop "Untuk Negara Palestin" tiba di Amman. Bantuan dari Vietnam, China, Algeria dan gerakan pembebasan lain di seluruh dunia mengalir ke Jordan. Di Amman gerila mengekalkan pusat pemeriksaan tentera, surat khabar dan pejabat mereka sendiri. Raja Hussein tahu bahawa gerakan Palestin ingin melihatnya digulingkan. Lagipun, British telah mengukir Jordan secara buatan dari Palestin yang bersejarah selepas Perang Dunia I, dan datuknya telah mengilhakkan Tebing Barat pada tahun 1948. Kebanyakan penduduk Jordan adalah rakyat Palestin yang tidak pernah menyokong Hussein. Rejimnya bergantung kepada bantuan ekonomi dan ketenteraan Amerika untuk terus hidup, sebagaimana datuknya mendapat sokongan British. Kerajaan A.S. membayar separuh daripada belanjawan tahunan Jordan dan CIA membuat pembayaran peribadi kepadanya mulai tahun 1957. Hussein menggunakan banyak wang ini untuk membayar gaji besar kepada tenteranya, terdiri daripada orang Badwi miskin yang telah ditukarnya menjadi tentera yang setia.
Hussein tidak dapat bertolak ansur dengan pertumbuhan negara Palestin ini dalam kerajaannya. Dia memutuskan untuk bertindak cepat untuk melindungi takhtanya. Pada 4 November 1968, tentera Hussein melepaskan tembakan ke arah pejabat Palestin di Amman dan tiga kem pelarian. Mereka membunuh beberapa penghuni perkhemahan, tetapi fedayeen menangkis serangan itu. Pasukan Hussein terpaksa berundur dan menunggu masa yang lebih baik untuk menyerang. Selepas serbuan Hussein November, Fatah memberi amaran kepada musuh Arabnya bahawa Penentangan "tidak bersedia untuk membunuh diri dengan peluru Arab."
Presiden Mesir Nasser enggan mengutuk serangan November itu, mendakwa dia tidak mahu melanggar "kedaulatan Jordan." Keengganan negara Arab yang paling progresif sekalipun untuk mengkritik Hussein membuka perdebatan serius antara pertubuhan gerila mengenai peranan kerajaan Arab dalam perjuangan Palestin. Perdebatan itu menonjolkan dilema utama gerakan Palestin: apabila rakyat dihalau keluar dari tanah mereka, mereka tidak mempunyai pangkalan yang selamat untuk melatih dan mengatur. Akses ke kem di Tebing Timur Jordan dan selatan Lubnan adalah penting untuk pertumbuhan Perlawanan dan perjuangan menentang Israel. Apakah harga yang harus dibayar oleh gerila untuk mengekalkan kebebasan bergerak mereka di negara-negara Arab? Bagaimanakah fedayeen harus dikaitkan dengan gerakan radikal di negara-negara Arab? Organisasi utama dalam Penentangan membahaskan soalan-soalan ini sepanjang tahun 1969.
Fatah yakin bahawa revolusi tidak boleh mencabar secara terbuka struktur dalaman negara-negara Arab tanpa kehilangan pangkalan operasinya. Dasar yang dicadangkan ialah "tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara Arab." Zionisme adalah musuh pertama; perubahan di negara-negara Arab akan berlaku selepas Palestin dibebaskan.
Barisan Popular juga percaya dengan tegas bahawa pembebasan Palestin berjalan seiring dengan perubahan radikal dalam kerajaan Arab. Dalam pandangan ini, penggulingan Hussein dan penubuhan negara demokrasi di Jordan adalah tugas yang mendesak. Barisan Demokratik untuk Pembebasan Palestin (DFLP), yang berpecah daripada Barisan Popular pada tahun 1969, berhujah bahawa Penentangan tidak sepatutnya menerima bantuan daripada rejim seperti Mesir. Kedua-dua Barisan Popular dan Barisan Demokratik percaya bahawa satu-satunya sekutu Palestin yang boleh dipercayai adalah gerakan revolusioner kecil di negara-negara Arab.
Perbezaan dalam strategi ketenteraan juga berkembang antara Barisan Popular dan Fatah. Fatah mengehadkan operasinya kepada Israel dan wilayah yang diduduki. Barisan Popular, walaupun juga beroperasi di wilayah yang diduduki (terutama Gaza), membawa perjuangan rakyat Palestin ke arena dunia. Tindakannya yang paling menakjubkan ialah rampasan pesawat A.S. dan Israel pada tahun 1968 dan 1969. Leila Khaled, komando Barisan Popular yang mengambil bahagian dalam rampasan, menjelaskan strategi itu:
Kami tidak sewenang-wenangnya memulakan projek yang mencabar dan romantik untuk memenuhi "keperluan individu".... Kami bertindak secara kolektif secara terancang... untuk mendramatisir nasib kami sendiri dan untuk menyatakan keazaman tegas kami untuk mengubah "realiti baharu" yang En . Tentera Moshe Dayan telah mencipta.... [Kami bertindak] dengan tujuan untuk menyebarkan propaganda revolusioner ... menjadikan perjuangan kami antarabangsa ... sebelum pendapat umum Barat yang diilhamkan oleh Zionis dan Zionis yang tidak responsif. Seperti yang dikatakan oleh rakan seperjuangan, “Kami bertindak berani untuk membuktikan bahawa musuh bukanlah kebal.
Dan Israel tidak dapat dikalahkan. Serbuan fedayeen semakin kerap dan lebih berkesan sepanjang tahun 1968. Sasaran termasuk saluran paip Haifa, kilang potash berhampiran Laut Mati, penempatan para-tentera dan kilang di Tel Aviv. Menjelang 1969 kira-kira tiga ratus tindakan gerila telah berlaku di dalam Israel dan wilayah yang diduduki setiap bulan. Menjelang tahun 1969 dua ribu orang Israel terkorban akibat serbuan sejak Perang Jun. Israel membalas dengan serangan balas yang berat.
Pada Disember 1968 Israel menjawab rampasan dengan meletupkan tiga belas pesawat penumpang di Beirut, Lubnan. Pada tahun 1969 ia memulakan kempen pengeboman tepu di selatan Lubnan. Pengeboman tepu melanda segala-galanya tanpa pandang bulu - ladang, biri-biri, dan petani, serta pangkalan gerila. Pihak Israel berharap pengeboman itu akan memberi tekanan kepada kerajaan Lubnan untuk bergerak menentang gerila. Kerajaan sayap kanan memang mengarahkan tentera menyerang kem pelarian. Tetapi tentangan kuat oleh rakyat Palestin dan mogok serta demonstrasi oleh penyokong Lubnan mereka memaksa kerajaan Lubnan berundur. Selepas pengantaraan Mesir, Palestin dan kerajaan Lubnan menandatangani Perjanjian Kaherah, yang menjamin kebebasan Palestin bergerak di dalam Lubnan dan mengawal kem pelarian sebagai pertukaran untuk tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman Lubnan. Ini adalah kekalahan besar bagi rancangan Israel.
Zionis mengalami satu lagi kekalahan politik pada tahun 1969 apabila Fatah dan pertubuhan gerila lain menguasai Pertubuhan Pembebasan Palestin. Sejak awal penentangan bersenjata Palestin, Raja Hussein dari Jordan dan pihak berkuasa Israel di Tebing Barat dan Gaza telah berulang kali cuba menafikan hak rakyat Palestin untuk organisasi perwakilan mereka sendiri. Sejak penubuhannya pada tahun 1964, PLO sebahagian besarnya berada di bawah kawalan kerajaan Arab. Tetapi pada Kongres Kelima Majlis Kebangsaan Palestin - pihak berkuasa tertinggi PLO - beberapa ratus wakil datang dari kesatuan sekerja, pertubuhan wanita dan pelajar dan, buat pertama kalinya, kebanyakan pertubuhan gerila. Mereka memilih kepimpinan baharu untuk Jawatankuasa Eksekutif PLO, badan yang menjalankan program dan matlamat Majlis. Kepimpinan baharu ini menggambarkan kejayaan gerakan penentangan bersenjata dalam meraih sokongan negara Palestin. Fatah memenangi majoriti kerusi, dan Yasser Arafat dipilih sebagai pengerusi Eksekutif. Bebas dan hampir semua kumpulan gerila utama turut memenangi perwakilan. PLO akhirnya muncul sebagai suara rakyat Palestin.
Sebuah Negara Sekular Demokratik
Mulai tahun itu, Fatah dan kumpulan lain memulakan perbincangan dalam PLO untuk menetapkan piagam negara pertubuhan dengan tegas bahawa musuh Palestin adalah negara Zionis, bukan orang Yahudi. Matlamat terakhir pergerakan itu harus menjadi "negara demokratik, sekular di seluruh Palestin." Fatah menyifatkan negara masa depan sebagai satu "di mana tidak akan ada perkauman, tiada Zionisme dan tiada penganiayaan agama." Ia akan melayani orang Islam, Kristian dan Yahudi yang sama, termasuk semua yang kini tinggal di Israel. Negara baharu itu akan mencerminkan sejarah Palestin di mana penduduk tiga agama itu hidup bersama secara aman selama ratusan tahun.
Seruan untuk negara sekular demokratik adalah berbeza dengan negara Zionis Israel. Propagandis Israel menolak gesaan Fatah dan mempersendakannya sebagai muslihat perhubungan awam. Mereka mengingatkan rakyat Israel tentang Haj Amin dan kerjasamanya dengan Nazi dan siaran radio Ahmed Shukeiry pada 1967, dalam usaha untuk "membuktikan" anti-Semitisme Palestin. Mereka menegaskan bahawa anti-Zionis adalah anti-Semit. Tetapi gambaran kerajaan Israel terhadap rakyat Palestin sebagai musuh ketat orang Yahudi gagal menyentuh semua orang Yahudi di Israel. Tingkah laku Israel di wilayah yang diduduki telah menghasilkan aliran protes yang berterusan daripada orang Israel yang teliti. Pada tahun 1968, sekumpulan guru Israel mengisytiharkan;
Orang yang menindas orang lain berakhir dengan kehilangan kebebasannya dan rakyatnya. warga Yahudi! Ingatlah betapa beraninya orang bukan Yahudi berdiri di sisi kita pada saat-saat kesusahan. Malang kini telah menimpa saudara kita orang Arab. Adakah anda fikir ia hanya untuk mencuci tangan dan berdiam diri?13
Pertubuhan Palestin mula membuat hubungan dengan orang Yahudi progresif di dalam Israel untuk mula cuba membina pakatan.
Nota kaki
Kadi, Dokumen Asas Pergerakan Penentangan Palestin Bersenjata, ms 88-89.
Frank H. Epp, The Palestinians, Portrait of a People in Conflict (Scottsdale, Pennsylvania: 1976), hlm. 77.
Amity Ben-Yona, "What Does Israel Do To Its Palestinians? A letter from Israel to Jews of the American Left," Buletin Graduan Universiti Arab Amerika no. 2. Untuk rujukan lanjut juga lihat Arlette Tessier, Gaza (Beirut: 1971), ms 33-36.
Palestin: Krisis dan Pembebasan (Havana: 1969), hlm. 147-49.
Rashid Hamid, "What is the PLO," dalam Hatem 1. Hussaini dan Fathalla El-Boghdady, eds., The Palestinians, Selected Essays, (Washington, D.C.: 1976), hlm. 14.
Chaliand, The Palestinian Resistance, hlm. 74.
Sheila Ryan dan George Cavalletto, "Palestine di Ambang Perang Rakyat," manuskrip yang tidak diterbitkan, 1970.
Epp, hlm. 164
Ibid., hlm. 161-62.
Ryan dan Cavalletto.
Kadi, hlm. 27.
Khaled, My People Shall Live, ms 128-29.
John Cooley, Green March, Black September (London: 1973), hlm. 230.
No comments:
Post a Comment