Bab 4: Membina Zion Di Bawah Senjata British

 

Sebuah editorial 1920 dalam sebuah akhbar Palestin meramalkan era berdarah mandat British. Ia berkata:

Palestin adalah Arab - Muslimnya Arab - Kristiannya Arab - dan warga Yahudinya Arab juga. Palestin tidak akan pernah tenang jika ia dipisahkan dari Syria dan dijadikan rumah kebangsaan bagi Zionisme.1

Orang Arab memanggil 1920 Am Al Nakba, Tahun Malapetaka. Greater Syria secara buatan dibahagikan kepada Syria, Lubnan, dan Palestin, dan diletakkan di bawah pendudukan Perancis atau British. Pasukan pendudukan mendapat tentangan yang kuat. Tentera Perancis menumpaskan rakyat Syria yang mempertahankan Damsyik dan mengenakan pemerintahan diktator tentera yang keras ke atas Syria. Di Iraq, pemberontakan bersenjata mencabar mandat British.

British tawar-menawar secara licik dengan Feisal, yang melarikan diri dari Syria selepas pendudukan Perancis. Mereka memberinya takhta Iraq sebagai balasan atas penerimaannya terhadap kawalan British. Mereka mencapai persetujuan yang sama dengan abang Feisal, Abdullah. Dia menjadi raja Trans-Jordan, sebuah negara yang diukir oleh British dari timur Palestin. Ketua-ketua feudal yang telah memimpin Pemberontakan Arab semasa Perang Dunia I dengan mudah menerima kemerdekaan palsu.

Di Palestin, Britain mempunyai rancangan yang berbeza. Ia tidak menawarkan kerajaan kepada pemimpin Arab tempatan. Dengan mengeluarkan Deklarasi Balfour, Empayar British yang berkuasa telah komited untuk mengawasi pertumbuhan koloni Zionis di bumi Palestin. Britain melantik seorang Zionis British terkemuka, Sir Herbert Samuel, Pesuruhjaya Tinggi Palestin.


"Palestin Tidak Akan Senyap"

Pada Disember 1920, Kongres Arab Palestin bertemu di Haifa. Ia merupakan kongres politik seluruh Palestin yang pertama. Para perwakilan membincangkan bahaya besar yang dihadapi oleh rakyat Palestin. Palestin menghadapi lebih daripada penjajah lain. Tanah jajahan Zionis mengancam kehidupan negara dan mata pencarian individu semua rakyat Palestin.


Hadir di Kongres itu adalah ahli saudagar yang berkuasa dan keluarga pemilik tanah Palestin, bersama beberapa profesional. Mereka bimbang Zionisme akan menjejaskan kedudukan mereka sebagai pemimpin politik dan peranan ekonomi mereka di Palestin. Mereka memilih seorang Arab yang terdiri daripada dua puluh empat orang Eksekutif yang termasuk perwakilan Kristian dan Islam. Ia memulakan pusingan panjang petisyen kerajaan mandat. Tiga tuntutan Eksekutif kekal berterusan sepanjang tempoh ini.

Pengakhiran sokongan British terhadap Zionisme.

Pengakhiran penghijrahan Yahudi.

Pembentukan kerajaan negara yang perwakilan.

Anggota Eksekutif berharap dapat meyakinkan Britain bahawa mereka adalah pemimpin Palestin yang sah.

Majoriti rakyat Palestin, termasuk petani dan pekerja di bandar, menyokong Eksekutif Arab dan tuntutan mereka pada tahun-tahun awal tempoh mandat. Sebulan sebelum Kongres, orang ramai berdemonstrasi pada 2 November, ulang tahun Deklarasi Balfour. 2 November terus menjadi hari berkabung bagi rakyat Palestin sepanjang mandat. Kedai-kedai Arab menutup pintu mereka, surat khabar muncul dengan sempadan hitam, dan orang ramai menyarungkan kertas krep hitam di rumah mereka dan mengibarkan bendera hitam. Peristiwa serupa menandakan 9 Disember, hari Jeneral Allenby memasuki Baitulmaqdis pada tahun 1918 - dengan janji kemerdekaan Palestin. Sekarang dia telah terbukti menjadi penakluk lain

Para petani, khususnya, merasakan kelangsungan hidup mereka dipertaruhkan. Pada tahun 1920, Zionis membayar Sursuk, seorang pemilik tanah yang tidak hadir yang tinggal di Beirut, £300,000 untuk sebuah blok tanah yang besar, termasuk dua puluh dua kampung, di lembah Esdraelon yang subur di utara Palestin. Enam ratus lapan puluh lapan keluarga petani dihalau keluar dari tanah itu. Ladang mereka diberikan kepada pendatang baru Yahudi. Apabila imigresen Zionis dan pembelian tanah meningkat, kekecewaan dan kesengsaraan para petani dan miskin bandar membawa kepada protes yang lebih kuat daripada petisyen atau hari berkabung.

Pada musim bunga tahun 1921, kemarahan Palestin bertukar menjadi keganasan di bandar Jaffa. Pertembungan antara dua kumpulan Zionis dalam satu perarakan merebak ke kawasan Arab. Rakyat Palestin menyerang pusat imigresen Yahudi dan membunuh tiga belas orang Yahudi. Pertempuran merebak ke seluruh bandar.

British melantik Suruhanjaya Haycraft untuk menyiasat "gangguan" 1921. Ia menunjuk kepada punca pertumpahan darah: kemarahan Palestin terhadap peningkatan penghijrahan Zionis dan pada matlamat Zionis untuk sebuah rumah negara di Palestin.2 Tetapi Britain tidak akan menghentikan aliran pendatang Yahudi. Tahun sebelumnya, dalam kenyataan dasar British yang dikenali sebagai Kertas Putih, Britain telah berjanji untuk menetapkan kuota imigresen yang akan sepadan dengan "kapasiti ekonomi Palestin pada masa itu untuk menyerap pendatang baru." Ikrar itu kosong. Panduan sebenar untuk dasar British adalah keperluan Empayar British dan keupayaan kerajaan mandat untuk mengawal Palestin. Logiknya mudah. Tanah jajahan Zionis akan berkhidmat lebih baik kepada Empayar British daripada Palestin Arab yang merdeka. Peneroka Yahudi Eropah adalah sekutu yang lebih dipercayai daripada nasionalis Arab. Oleh itu, imigresen Yahudi terpaksa diteruskan dan kerajaan perwakilan tidak boleh dibenarkan. Lord Balfour meletakkan perkara itu secara terang-terangan dalam memorandum sulit tahun 1919:


[Saya] di Palestin kami tidak mencadangkan walaupun untuk melalui bentuk perundingan kehendak penduduk negara sekarang... Empat Kuasa komited kepada Zionisme...3

Seorang peneroka Zionis muda dari Amerika bergema logik British. Golda Meir, yang kemudiannya menjadi perdana menteri Israel, menulis dalam surat pada tahun 1921:


Jika kita menggali di sini, England akan datang membantu kita. Bukan orang Arab yang akan dipilih oleh Inggeris... menjajah Palestin, tetapi kita.4

Menjajah Palestin memerlukan majoriti Yahudi yang, seterusnya, menuntut aliran pendatang yang berterusan. Zionisme bermaksud, seperti yang disaksikan oleh pemimpin Zionis Dr. Eder pada tahun 1921, "satu Rumah Kebangsaan di Palestin, dan bahawa rumah Yahudi, dan bukan persamaan dalam perkongsian antara Yahudi dan Arab, tetapi keutamaan Yahudi."5

Terdapat lima puluh enam ribu orang Yahudi dan kira-kira satu juta orang Palestin di Palestin pada akhir Perang Dunia I. Antara 1919 dan 1923, tiga puluh lima ribu pendatang Yahudi tiba. Tiga puluh lima ribu lagi tiba pada tahun 1925 sahaja. Bilangan pendatang secara langsung berkaitan dengan krisis di Eropah. Pada tahun-tahun ini, majoriti datang dari Poland, di mana kemelesetan ekonomi dan anti-Semitisme yang ganas menyebabkan ramai orang Yahudi meninggalkan rumah mereka. Pada tahun 1923, kerajaan A.S. memutuskan bahawa pendatang Eropah Timur terlalu "sosialistik" dan ia mengurangkan kuota imigresen untuk orang Eropah Timur. Ramai daripada mereka yang berharap untuk mengikuti rakan dan saudara mereka ke Amerika Syarikat tidak dapat berbuat demikian. Sebaliknya mereka pergi ke Palestin.

Impian Sosialis - Realiti Kolonial

Adalah sukar dalam keadaan terbaik bagi ekonomi Palestin untuk menyerap begitu ramai pendatang baru tanpa mengganggu kehidupan ekonomi rakyat Palestin. Rancangan Zionis untuk pendatang baru menjadikannya mustahil. Zionis berhasrat membina kilang, bank, sekolah, kesatuan sekerja, kampung, dan juga bandar pelabuhan Yahudi yang berasingan. Tel Aviv, yang diasaskan pada tahun 1903, dibesarkan berhampiran Jaffa sebagai sebuah bandar Yahudi yang cuba menarik perhatian perkapalan dan perdagangan Jaffa. Apabila Tabung Negara Yahudi membeli tanah Palestin, ia membeli lebih daripada ladang. Ia membeli kepingan negara Yahudi masa depan. Tindakan sedemikian menyebabkan tanah jajahan Yahudi bertembung dengan Palestin.

Pemimpin "Labour Zionism" adalah penyokong kuat pemisahan Yahudi. Mereka mengasaskan kesatuan sekerja Yahudi secara eksklusif, Histadrut, pada tahun 1920. Ia dengan pantas menjadi peneraju aktiviti anti-Palestin. Histadrut menggelar programnya sebagai "sosialis." Ia mengisytiharkan bahawa negara Yahudi harus dibina dengan kerja keras pekerja Yahudi. Dalam kenyataan yang tinggi, Histadrut menegaskan bahawa orang Yahudi tidak seharusnya mengeksploitasi penduduk asli Palestin dengan mengupah mereka untuk bekerja di ladang atau kilang. Pemimpin Histadrut mencipta tiga slogan untuk membimbing jajahan Yahudi: "Tanah Yahudi, Buruh Yahudi, Hasil Yahudi." Berikutan slogan ini, agensi Zionis hanya memajakkan tanah kepada orang Yahudi; Penempatan dan industri pertanian Yahudi hanya mengupah orang Yahudi; dan orang Yahudi memboikot buah-buahan dan sayur-sayuran dari ladang bukan Yahudi. Oleh itu, atas nama "sosialisme," rakyat Palestin dikecualikan daripada sektor ekonomi Yahudi.

Perniagaan Yahudi, tergoda dengan buruh murah Palestin, kadangkala melanggar prinsip "Buruh Yahudi". Mereka tidak melihat sebab mengapa para industrialis di jajahan peneroka Yahudi tidak dapat mengaut keuntungan daripada buruh murah seperti yang dilakukan oleh peneroka Eropah di Rhodesia dan Afrika Selatan. Tetapi program Histadrut merayu kepada sebilangan besar peneroka baru yang datang dari Eropah yang tiba di Palestin tanpa wang dan bimbang untuk mencari pekerjaan. Ramai yang telah aktif dalam gerakan sosialis Eropah. Ucapan idealistik pemimpin Zionis menyayat hati di kalangan pendatang ini. Mereka bersetuju dengan hujah Histadrut bahawa pekerjaan dan pendapatan yang lebih tinggi untuk pekerja Yahudi bergantung pada pengecualian orang Palestin. Seperti pemimpin mereka, pendatang baru tidak menghiraukan kesan dasar "Yahudi sahaja" terhadap rakyat Palestin. Mereka telah membawa ke pantai Palestin idea "keunggulan" Eropah dan keyakinan bahawa Yahudi adalah pemilik bersejarah Palestin. Mereka dengan cepat mula menganggap rakyat Palestin sebagai musuh mereka.

Ketika jajahan Yahudi berkembang pada tahun 1920-an, begitu juga dengan kekuatan Zionisme Buruh dan keberanian tindakannya. Ahli-ahli Histadrut berpiket dan berkawal di kebun-kebun Yahudi untuk menghalang pekerja Arab daripada mendapat pekerjaan. Skuad aktivis menyerbu melalui pasar, menuang minyak tanah ke atas tomato yang ditanam di taman Arab atau memecahkan telur yang mungkin dibeli oleh suri rumah Yahudi daripada pedagang Arab. Tabung Negara Yahudi memberi ejennya sejumlah wang yang besar untuk membeli tanah daripada pemilik tanah yang kaya atau untuk menekan petani kecil yang terlilit hutang untuk menjual tanah mereka. Zionis kemudiannya menghalau para petani yang tinggal di tanah yang baru dibeli.6

Semakin hari, pemimpin Histadrut menjadi pemimpin gerakan Zionis. Tiga bakal perdana menteri Israel - David Ben-Gurion, Golda Meir dan Levi Eshkol - akan datang daripada barisan "kesatuan sekerja" ini. Histadrut, dengan setiap tahun berlalu, menjadi lebih sebagai tempat latihan untuk pentadbir negara Yahudi masa depan. Ia menjalankan perniagaan, membiayai pembinaan, mengarahkan penempatan dan pertumbuhan penempatan pertanian, dan meluaskan pengaruhnya ke atas banyak aspek kehidupan ahlinya.

Di kalangan organisasi Yahudi di Palestin, hanya Parti Komunis Palestin yang kecil yang menunjukkan realiti di sebalik mitos "sosialisme" Zionis:Parti itu mesti menjelaskan kepada massa pekerja Yahudi bahawa borjuasi Zionis (ahli perniagaan, pegawai kesatuan sekerja, dll.) mengeksploitasi keadaan mereka sebagai mangsa penganiayaan di Eropah Timur dan menjadikan mereka alat untuk menindas dan menguasai massa pekerja Arab. 7

Tetapi Komunis kekal sebagai suara minoriti. Kebanyakan Zionis dengan bangganya menunjukkan kepada pengunjung dari Eropah dan Amerika komune pertanian Zionis, yang dipanggil kibbutz, dan memuji semangat kesaksamaan dan kerja kerasnya. Mereka mengagumkan pengunjung dengan koperasi membuat keputusan, pusat jagaan harian, dan ladang yang diairi dengan baik. Tersembunyi adalah fakta bahawa setiap kibbutz juga merupakan pangkalan tentera kecil Haganah, Tentera Yahudi yang ditubuhkan pada tahun 1923. "Kesamaan" kibbutz adalah untuk orang Yahudi sahaja. Seekor kibbutz selalunya memerlukan perlindungan ketenteraan kerana ia berdiri di atas tanah yang diusahakan oleh penduduk Palestin selama beberapa generasi.8

Pemberontakan 1929: Titik Perubahan

Menjelang 1929, penempatan Zionis telah menghalau hampir dua ribu keluarga Palestin keluar dari tanah itu. Kadang-kadang petani ini mendapat pekerjaan sebagai penyewa-pertanian, atau mereka menjadi buruh di kilang-kilang kecil Arab. Tetapi selalunya mereka tetap menganggur. Sektor Yahudi yang semakin meningkat ditutup kepada mereka. Perbezaan upah antara Palestin dan Yahudi meningkat setiap tahun: pada tahun 1929 purata pekerja Yahudi memperoleh sembilan kali gaji seorang warga Palestin. Ekonomi jajahan Zionis adalah kapitalis. Apabila ekonomi itu berkembang, ekonomi tradisional Palestin menjadi lebih goyah.


Tanah jajahan Zionis berkembang pesat. Derma antarabangsa membekalkan modal untuk membuka perniagaan baharu dan membeli lebih banyak tanah. Penggalangan dana Zionis mendapat rangsangan dengan penciptaan Agensi Yahudi pada tahun 1928, sebuah organisasi payung di seluruh dunia yang mengumpul wang untuk Zionisme. Di samping itu, British melimpahkan kebaikan kepada Zionis, memberikan mereka 90 peratus daripada semua bantuan ekonomi daripada kerajaan mandat.9 British pekak terhadap permintaan Palestin untuk perkara seperti bank untuk memberikan pinjaman faedah rendah kepada petani Palestin atau rancangan. untuk membina koperasi kredit untuk meningkatkan ekonomi Palestin. Zionis telah diberikan semua konsesi utama untuk pembangunan ekonomi Palestin. Mereka menerima monopoli penggunaan air sungai Jordan untuk bekalan elektrik dan pengairan. Di bawah konsesi ini, perniagaan Zionis mengeluarkan garam dari Laut Mati dan membina pelabuhan baru.

Zionis di Palestin juga melancarkan serangan untuk mendapatkan lebih banyak kuasa politik. Pada 15 Ogos 1929, peneroka Zionis dari kawasan terpencil berbondong-bondong masuk ke Baitulmaqdis untuk berdemonstrasi di Tembok Ratapan. Tembok itu suci kepada orang Yahudi sebagai sebahagian daripada Kuil kuno Kerajaan Kedua dan suci kepada umat Islam sebagai sebahagian daripada Kubah Batu, salah satu daripada tiga tempat suci paling suci dalam agama Islam. Adalah menjadi amalan Zionis untuk menukar simbol agama Yahudi, seperti Bintang Daud, menjadi lambang gerakan Zionis. Bagi rakyat Palestin, lambang-lambang ini menjadi simbol penaklukan. 

Di Tembok, para peneroka menaikkan bendera kebangsaan Zionis dan menyanyikan lagu kebangsaan Zionis, tindakan yang dikira untuk mencetuskan kemarahan Palestin. Semasa demonstrasi itu, ahli kumpulan Zionis berhaluan kanan mengedarkan risalah yang menyokong pengambilalihan bersenjata ke atas Palestin. Keesokan harinya, rakyat Palestin mengadakan demonstrasi balas. Berita tersebar ke luar bandar bahawa kuil Islam berada dalam bahaya. Pada 23 Ogos, para petani masuk ke Baitulmaqdis, dan rusuhan berlaku. Rusuhan merebak dari bandar ke bandar sekitar. Tentera British telah dipanggil. Apabila pertempuran berakhir, 133 orang Yahudi dan 116 orang Arab Palestin telah mati. Kebanyakan rakyat Palestin dibunuh oleh tentera British.

Pihak British mengeluarkan laporan lain, memetik punca keganasan yang biasa berlaku. Eksekutif Arab membentangkan petisyen biasa untuk kerajaan perwakilan. Tetapi orang ramai mula hilang kepercayaan terhadap petisyen. Britain berdiri betul-betul di belakang Zionis dan tidak menunjukkan tanda-tanda akan memberikan sebarang tuntutan Palestin. Takut akan konfrontasi, Eksekutif Arab telah mengutuk peristiwa 1929 dan mengarahkan para petani berundur. Eksekutif, yang masih mengetuai struktur keluarga dan klan Palestin, terus cuba mewakili rakyat Palestin. Tetapi ia menentang sebarang aktiviti yang mungkin berkembang menjadi gerakan massa di luar kawalannya.

Selepas 1919 organisasi baru wanita, pelajar dan petani muncul yang membenarkan ekspresi politik di luar struktur lama. Pada tahun 1929, tiga ratus wanita menyertai Kongres Wanita di Palestin. Mereka tidak memakai tudung, isyarat radikal untuk masa itu. Wanita-wanita ini meninggalkan kawasan tradisional di rumah dan padang untuk menuntut kebebasan bagi tahanan politik Palestin, menamatkan pembelian senjata oleh Zionis dan kemerdekaan untuk Palestin. Kongres itu mengasaskan Kesatuan Wanita Arab untuk meneruskan penganjuran mengikut tuntutan ini.

Penulis dan intelektual yang marah melanggar tradisi menghormati keluarga terkemuka dan mula membidik mereka yang telah menjual tanah kepada Zionis. Penyair Ibrahim Toquan melancarkan serangan tajam:

Mereka telah menjual negara kepada musuh mereka kerana ketamakan mereka akan wang; tetapi rumah mereka telah dijual. Mereka boleh diampuni jika mereka terpaksa berbuat demikian kerana kelaparan, tetapi Tuhan mengetahui bahawa mereka tidak pernah merasa lapar atau dahaga.10

Pemberontakan 1929 menandakan peralihan dalam penentangan Palestin terhadap Zionisme. Ramai rakyat Palestin menjadi semakin tidak sabar dengan polisi Arab Executive yang tidak melakukan apa-apa. Mereka sedar bahawa tindakan yang lebih militan dan berterusan akan diambil untuk membebaskan negara mereka daripada penjajahan Zionisme dan British. Nota kaki


Al-Nafa'is, cited by Ghassan Kanafani, "The 1936-39 Revolt in Palestine: Background, Details and Analysis," PFLP Bulletin (January-February 1975), p. 7.

Robert John and Sami Hadawi, The Palestine Diary, 2 vols. (New York: 1970), 1:176.

Memorandum by Lord Balfour, 19 September 1919 (FO:371/4183/2117/132187), cited by William B. Quandt, The Politics of Palestinian Nationalism (Berkeley: 1973), p. 9.

Marie Syrkin, Golda Meir (Paris: 1966), p. 63, cited by Maxime Rodinson, Israel: A Colonial-Settler State? (New York: 1973), p. 106.

William B. Ziff, The Rape of Palestine (New York: 1938), p. 171, cited by John and Hadawi, 1:176.

Cited by Bober, ed, The Other Israel, p. 12.

Cited in "The Left in Israel," MERIP no. 49, p. 8.

Amos Perlmutter, The military and Politics in Israel (New York: 1969), p. 32.

Nathan Weinstock, Le Sionism - Contre Israel (Paris: 1968), cited by Kanafani, PFLP Bulletin (September-October 1974), p. 7.

Cited by Kanafani, PFLP Bulletin (January-February 1975), p. 7.


No comments: