Bab 2 - Zionisme Kepulangan Palsu



Kemasukan beramai sehingga Yahudi Zionist dari serata dunia datang ke Palestina.

Peneroka Yahudi datang ke Palestin di bawah panji gerakan yang dipanggil Zionisme. Pada pandangan Zionis, sejarah Palestin berakhir dengan penaklukan Rom ke atas Kerajaan Yahudi pada 70 M. Selang dua ribu tahun sejarah Palestin ditepis oleh pendatang baru, bersemangat untuk menjajah wilayah itu. Di mata Zionis, Palestin sedang menunggu pemilik sahnya - orang Yahudi - untuk kembali.1

Kongres Zionis Pertama mengasaskan Pertubuhan Zionis Sedunia di Basle, Switzerland, pada tahun 1897. Kongres itu mengisytiharkan: "Tujuan Zionisme adalah untuk mewujudkan untuk orang Yahudi sebuah rumah di Palestin yang dijamin oleh undang-undang awam." Perkataan "rumah" adalah cara diplomatik untuk menyebut "negara," seperti yang diceritakan Theodore Herzl, presiden pertama Pertubuhan Zionis Sedunia, dalam diarinya. "Tidak perlu risau," tulis Herzl, "rakyat akan membacanya sebagai Negara Yahudi."2 Zionis menerima pakai buku Herzl, The Jewish State, sebagai manifesto tidak rasmi pergerakan mereka.

Tsar Perintah Pogrom

Gerakan Zionis untuk membina negara Yahudi di Palestin lahir sebagai tindak balas terhadap serangan ganas terhadap Yahudi yang melanda Rusia. Krisis ekonomi melanda sistem feudal Rusia yang merosot pada akhir 1800-an. Peningkatan kesengsaraan rakyat Rusia membawa kepada tindakan pemberontakan terhadap Tsar, atau raja, Rusia. Dia menganjurkan dan menggalakkan pogrom - serangan besar-besaran ke atas orang Yahudi - untuk mengalihkan kemarahan rakyatnya yang kelaparan daripada punca sebenar masalah mereka: pemerintahannya. Ejen Tsar mengeksploitasi perkauman dan kebencian Yahudi yang telah membara di Eropah Kristian dan Rusia selama berabad-abad, dan telah meletus menjadi gerakan anti-Semit semasa krisis. Akhbar-akhbar Tsar dan polis rahsia memprovokasi para petani yang terdesak dan tidak bertanah untuk menyerang orang Yahudi yang sama kelaparan.

Orang Yahudi di bawah Pemerintah Tsar, menuntut kerja dan gaji yang baik

Pogrom memaksa ramai orang Yahudi meninggalkan Rusia. Masyarakat yang dikenali sebagai "Lovers of Zion," yang merupakan pelopor organisasi Zionis, meyakinkan beberapa penghijrah yang ketakutan untuk pergi ke Palestin. Di sana, mereka berpendapat, orang Yahudi akan membina semula "Kerajaan Daud dan Sulaiman" Yahudi kuno. Kebanyakan orang Yahudi Rusia tidak mengendahkan rayuan mereka dan melarikan diri ke Eropah dan Amerika Syarikat. Menjelang tahun 1900, hampir sejuta orang Yahudi telah menetap di Amerika Syarikat sahaja.

Kumpulan-kumpulan yang mereka adalah diaspora mencari suaka Platisne

Menjelang 1903, gerakan revolusioner yang semakin meningkat mengancam takhta Tsar dengan tuntutan untuk kerajaan demokratik. Czar Nicholas III dan Menteri Dalam Negerinya, Wenzel Von Plehve, bersungguh-sungguh mengarahkan gelombang baru pogrom. Pada 6 April 1903, polis Czarist berdiri dengan tangan terlipat manakala kumpulan perusuh menyerang rumah dan kedai Yahudi di bandar Kishinev. Gerombolan itu diserang oleh artikel dalam satu-satunya akhbar wilayah itu, yang dibiayai oleh Von Plehve. Dalam dua hari rusuhan, empat puluh enam orang Yahudi terbunuh dan lapan puluh enam orang telah cedera atau lumpuh. Saksi mata memberitahu orang Yahudi dibelah dua dan bayi dipukul hingga mati di jalanan.3 Berita tentang Kishinev menarik perhatian orang ramai untuk membantah di seluruh Eropah dan di Amerika. Demonstrasi besar telah diadakan di New York, Philadelphia, dan Baltimore.

Di ghetto Yahudi di Rusia, ahli Pertubuhan Zionis yang baru ditubuhkan bertelagah dengan penganjur gerakan revolusioner Rusia yang semakin berkembang untuk cara terbaik untuk menamatkan pogrom. Zionis mengawal satu-satunya akhbar sah dalam bahasa Yiddish - bahasa yang dituturkan oleh kebanyakan orang Yahudi Rusia dan Eropah Timur. Semua penerbitan Yiddish yang lain telah diharamkan. Menteri Dalam Negeri Von Plehve telah memberikan restunya kepada akhbar Zionis lebih awal pada tahun 1903. Walaupun perbezaan mereka, Zionis dan kerajaan Tsar berkongsi satu andaian asas: kedua-duanya percaya Yahudi bukan milik Rusia. Makalah itu menggambarkan orang Yahudi sebagai "orang asing" yang kekal di Rusia dan menyimpulkan: "Hanya satu sinar cahaya yang kekal dalam kehidupan Yahudi. Itulah Zionisme yang menyeru manusia ke rumah lama mereka."4

Pada tahun yang sama, pusingan baru bencana ekonomi melanda Rusia. Antara 1901 dan 1903, tiga ribu perniagaan ditutup. Lebih seratus ribu pekerja dibuang ke jalanan, menganggur dan kelaparan. Gaji dipotong secara mendadak. Di bandar-bandar besar, penyerang berdepan dengan polis. Di luar bandar, tentera Tsar menembak para petani yang menuntut tanah.

Penganjur revolusioner menyerang pandangan Zionis dalam akhbar haram, menyeludup masuk ke kedai, atau melepasi secara rahsia di jalan-jalan yang sesak di ghetto. The Bund, sebuah pertubuhan sosialis yang menganuti semua Yahudi, dengan bersungguh-sungguh membantah idea asas Zionisme tentang Yahudi sebagai "orang asing." Akhbar The Bund berhujah:

[Wahai] nenek moyang kami datang sebagai penduduk yang damai, dan dalam perjalanan seribu tahun, bersama-sama dengan penduduk sekeliling, membantu dalam pembangunan budaya tanah, menyiraminya dengan peluh mereka, membasahinya dengan darah mereka, dan menutupnya dengan tulang-tulang mereka... Tanah tempat kami tinggal selama ratusan tahun dan kami terikat dengan beribu-ribu benang, tanah ini adalah rumah kami.5

Kongres Kelima Bund meminta penyelesaian revolusioner terhadap anti-Semitisme. "Hanya perjuangan bersama [kelas pekerja] proletariat dari semua bangsa akan memusnahkan keadaan yang menimbulkan peristiwa seperti pogrom di Kishinev."6 Semua parti revolusioner menegaskan bahawa hanya revolusi sosial boleh menamatkan keadaan yang memupuk anti-Semitisme dan semua bentuk perkauman. V.I. Lenin, ketua Parti Bolshevik, menganjurkan menentang anti-Semitisme, menunjukkan tangan Tsar dalam rusuhan:

Revolusiir, Yahudi dan kumpulan revolusi melawan Tsar

Polis Czarist, dalam pakatan dengan pemilik tanah dan kapitalis, menganjurkan pogrom terhadap orang Yahudi. Pemilik tanah dan pemodal cuba mengalihkan kebencian pekerja dan petani yang diseksa oleh kemelaratan terhadap Yahudi... Bukan Yahudi yang menjadi musuh orang pekerja. Musuh pekerja adalah kapitalis semua negara.

Kumpulan revolusioner memenangi peningkatan jumlah Yahudi Rusia. Pada tahun 1903, Chaim Weizmann, seorang Zionis Rusia, menghantar laporan kepada Theodore Herzl:


Pergerakan Zionis gagal di sini kerana tidak berjaya menarik pemuda Yahudi yang terbaik. Bahagian terbesar belia adalah anti-Zionis, bukan dari sudut pandangan asimilasi seperti di Eropah Barat, tetapi lebih sebagai hasil daripada mood revolusioner mereka... Hampir keseluruhan badan pelajar Yahudi berdiri teguh di belakang kem revolusioner.8

Sebulan selepas pogrom Kishinev, pada Mei 1903, Theodore Herzl tiba di Rusia sebagai wakil Pertubuhan Zionis Sedunia. Dia datang untuk bertemu dengan Menteri Dalam Negeri Von Plehve, lelaki yang merekayasa pogrom. Herzl boleh mengutuk Von Plehve kerana jenayahnya terhadap Yahudi, tetapi dia tidak datang ke Rusia untuk membincangkan pogrom. Dia mahukan bantuan Von Plehve. Sultan Turki telah memperlahankan penghijrahan Zionis ke Palestin dan Herzl percaya Tsar Rusia boleh campur tangan bagi pihak Zionis. Jika Tsar benar-benar campur tangan, Herzl akan membalas budi itu. Pada Kongres Zionis yang akan datang, Herzl akan menghentikan sebarang serangan terhadap Tsar. Herzl mencatatkan dalam diarinya:

Kerana saya telah faham selama ini bahawa dia [Von Plehve] sangat mementingkan Kongres Zionis yang akan datang, jelas kerana dia melihat bahawa perniagaan Kishinev pasti akan datang ke sana untuk siaran terus terang. Apabila itu berlaku, saya boleh berada dalam kedudukan melakukan perkhidmatan kepadanya dengan memotong perkara itu pendek.9

Herzl melakukan seperti yang dijanjikannya. Kongres Zionis Keenam tidak menyerang anti-Semitisme di Rusia. Herzl percaya bahawa sikap berdiam diri ini membantu gerakan Zionis. Tetapi ia jelas bukan untuk kepentingan orang Yahudi Rusia yang terkepung. Timbul persoalan: Untuk kepentingan siapakah Zionisme? Kepada siapa ia berkhidmat? Walaupun Zionisme mendakwa untuk kepentingan orang Yahudi yang miskin dan kelas pekerja, ia sebenarnya memenuhi keperluan orang Yahudi Eropah kelas pertengahan dan kuasa Eropah.

Theoredor Hezl Pemuka Utama Zionisma, adalah teman rapat
orang2 kaya dikalangan Yahudi terutama Rothschil
d,

Pangkalan Kelas Zionisme

Melihat kehidupan Herzl sendiri menunjukkan bagaimana Zionisme melayani orang Yahudi kelas pertengahan. Latar belakangnya adalah tipikal ramai orang Yahudi yang makmur di Eropah Barat pada masa itu. Ramai yang memegang jawatan selesa dalam profesion, perdagangan dan kewangan. Mereka berasa diasimilasikan ke dalam masyarakat Eropah. Pada tahun 1880-an, kemelesetan ekonomi melanda seluruh Eropah. Aliran berterusan pendatang Yahudi tanpa wang yang melarikan diri dari pogrom Rusia membimbangkan orang Yahudi kelas pertengahan. Keselamatan mereka seolah-olah terancam oleh kemiskinan pendatang baru, loghat pelik dan adat yang berbeza. Orang Yahudi kelas pertengahan mula mencari penyelesaian mereka sendiri untuk masalah yang dicipta oleh anti-Semitisme untuk mereka.

Theodore Herzl tergolong dalam kelas pertengahan ini. Sejak zaman pelajarnya, dia sedar tentang anti-Semitisme yang semakin meningkat di Austria, tempat dia tinggal. Sebagai seorang peguam, sebelum dia menjadi wartawan, dia telah membenci kerana dihalang sebagai seorang Yahudi daripada jawatan yang lebih tinggi dalam perkhidmatan awam Austria. Tetapi dia bukan aktivis Yahudi. Dia mengekalkan jaraknya dari nasib orang Yahudi sehingga sebuah akhbar utama Vienna menjadikannya wartawannya di Paris. Di sana dia menjadi seorang Zionis.

Pada Januari 1895, Herzl mula membuat liputan perbicaraan Kolonel Alfred Dreyfus, seorang pegawai Yahudi dalam Tentera Perancis yang didakwa mengintip. Sayap kanan Perancis, dalam usaha untuk merampas kawalan tentera daripada kuasa liberal dalam kerajaan, melancarkan kempen kejam terhadap Dreyfus dan pembela liberalnya. Di tengah-tengah serangan itu adalah anti-Semitisme politik - sebuah gerakan yang dicipta oleh sayap kanan yang memainkan perasaan anti-Yahudi yang tertanam dalam kedua-dua agama Kristian yang teratur dan sejarah Eropah. Para penyebar risalah menggambarkan orang Yahudi dalam kerajaan dan orang Yahudi secara umum sebagai punca segala masalah sosial, daripada mogok hinggalah pengkhianatan. Dalam suasana ini, yang dilaporkan oleh Herzl setiap hari, Dreyfus telah disabitkan kesalahan dan dilucutkan pangkatnya. Pada upacara penghakiman orang ramai mula berteriak, "Matilah pengkhianat! Matilah orang Yahudi!"

Herzl digegarkan oleh keamatan anti-Semitisme ini, dan menjadi asyik dengan "masalah Yahudi." Pada masa yang sama, gerakan antarabangsa dianjurkan untuk menuntut pengampunan Dreyfus. Petisyen dan demonstrasi menarik beribu-ribu orang yang memprotes dan menentang anti-Semitisme Perancis. Akhirnya, Dreyfus diampunkan. Tetapi Theodore Herzl tidak pernah menjadi sebahagian daripada pergerakan itu. Perbicaraan Dreyfus menyebabkan dia membuat kesimpulan bahawa anti-Semitisme adalah kekal dan tidak boleh dihapuskan. Dia menulis:

Di Paris, seperti yang saya katakan, saya mencapai sikap yang lebih bebas terhadap anti-Semitisme, yang saya mula fahami dari segi sejarah dan untuk memaafkan. Di atas segalanya, saya menyedari kekosongan dan kesia-siaan cubaan "melawan" anti-Semitisme.10

Herzl berhujah dalam bukunya, The Jewish State, bahawa penyelesaian bagi orang Yahudi ialah membina negara mereka sendiri. Dia percaya Yahudi adalah warga asing di Eropah. Kemasukan sejumlah besar Yahudi Rusia dan Eropah Timur hanya boleh membawa kepada anti-Semitisme yang lebih sengit. Beliau menyeru orang Yahudi kelas pertengahan untuk menyertai atau sekurang-kurangnya menyokong gerakan mencari negara Yahudi, yang boleh menarik pendatang Yahudi ini.

Herzl mencadangkan sama ada Palestin atau Argentina sebagai tapak untuk negara Yahudi, tetapi dia tidak dilampirkan ke mana-mana lokasi tertentu. Tidak seperti "Pencinta Zion" Rusia, dia tidak merasakan hubungan dengan "tanah air" Palestin. Dia menulis, "Saya sekarang akan memberitahu anda segala-galanya tentang 'tanah yang dijanjikan' kecuali lokasinya."11 Herzl tidak percaya sebuah negara boleh dibina atas tuntutan agama lama. Sekumpulan kecil penjajah Yahudi juga tidak dapat mewujudkan keadaan mereka sendiri. Beliau berhujah bahawa sebuah negara perlu dibina di bawah sayap salah sebuah negara Eropah yang berkuasa. Bagi sebuah negara Eropah untuk menyokong negara Yahudi, negara itu mesti melayani kepentingan Eropah. Wawasan ini adalah sumbangan unik Herzl kepada gerakan Zionis yang dia bantu untuk ditubuhkan. Buku Herzl telah mula memujuk orang Yahudi kelas pertengahan bahawa Zionisme boleh berkhidmat kepada mereka. Kini ia kekal untuk memenangi penguasa Eropah.

"Kita Mesti Menjadi Imperialis"

Semasa Herzl menulis manifestonya, kuasa Eropah yang dilanda krisis amat memerlukan hamba yang setia. Pada akhir abad kesembilan belas, persaingan yang kejam antara industri kapitalis membawa kepada pembentukan monopoli gergasi. Monopoli baharu ini dicabar oleh berjuta-juta yang bekerja untuk mereka. Serangan pahit, berdarah, rusuhan makanan dan juga pemberontakan mengancam kehidupan sistem kapitalis. Di Perancis pada tahun 1871, pekerja Perancis telah mengambil alih Paris dan menubuhkan Komune Paris. Kerajaan pekerja pertama ini ingin menggulingkan kapitalisme dan menubuhkan sosialisme. Tentera Perancis menghancurkan Komune yang berperang dalam serangan besar-besaran, tetapi cita-cita sosialisme tidak begitu mudah dihancurkan.

Pergerakan sosialis berkembang apabila orang ramai mengalami krisis tahun 1880-an. Kemiskinan yang teruk akibat kemelesetan ekonomi mendedahkan kegagalan kapitalisme untuk memenuhi keperluan asas rakyat. Pekerja tahu bahawa monopoli telah mengumpulkan di bawah kawalan mereka sistem pengeluaran yang paling besar dalam sejarah dunia. Mereka boleh menghasilkan tekstil, keluli dan barangan lain dalam jumlah yang hampir tidak berkesudahan. Namun apabila harga jatuh, tumbuhan terbiar, tidak menghasilkan apa-apa. Orang ramai diberhentikan kerja dan tidak mempunyai wang. Terdesak dan kelaparan, mereka menghadapi monopoli untuk menuntut roti dan bekerja. Kapitalisme tidak dapat bertahan dengan cabaran yang semakin meningkat ini tanpa perubahan penting. Pihak monopoli perlu berkembang; mereka memerlukan pasaran untuk barangan mereka yang tidak terjual, tempat baharu untuk melaburkan modal terbiar mereka, dan sumber baharu bahan mentah dan buruh murah. Kapitalisme telah mencapai keadaan baru dan lebih tinggi: imperialisme. Cecil Rhodes, ahli strategi empayar British yang Herzl panggil "berwawasan," menjelaskan alasannya dengan terus terang:

Saya berada di East End of London (suku kelas pekerja) semalam dan menghadiri mesyuarat penganggur. Saya mendengar ucapan liar yang hanya seruan untuk "roti, roti!" dan dalam perjalanan pulang, saya merenung kejadian itu dan saya menjadi lebih yakin tentang kepentingan imperialisme... [saya] untuk menyelamatkan empat puluh juta penduduk United Kingdom daripada perang saudara berdarah, kita negarawan penjajah mesti perolehi tanah baru untuk menyelesaikan lebihan penduduk, untuk menyediakan pasaran baharu bagi barangan yang dikeluarkan di kilang dan lombong. Empayar, seperti yang saya selalu katakan, adalah soalan roti dan mentega. Jika anda ingin mengelakkan perang saudara, anda mesti menjadi imperialis.12

Rhodes bercakap ketika zaman imperialisme semakin menjelma. Kuasa Eropah sedang mencari cara baru untuk menguasai negara-negara di dunia demi kepentingan monopoli. Theodore Herzl segera melihat bahawa projek penjajah Zionis menawarkan satu cara. Dia menjelaskan kepada seorang negarawan Jerman bagaimana Zionisme memenuhi dua keperluan utama imperialisme: "Pergerakan saya boleh membantu dalam dua bidang: melalui mengeringkan lebihan proletariat Yahudi [kelas pekerja] dan melalui memanfaatkan modal antarabangsa."13

Herzl meminta bantuan Cecil Rhodes. Herzl sendiri sangat mengagumi aktiviti Rhodes di Afrika. Rhodes telah mengetuai tentera penjajah untuk menakluki selatan Afrika untuk British. Peneroka British mencurah-curah ke Afrika berikutan tentera Rhodes, menakluki penduduk Kulit Hitam dan memaksa mereka bekerja di lombong dan ladang yang membekalkan bahan mentah kepada kilang-kilang British. Sekumpulan peneroka berarak ke Zimbabwe, di tengah-tengah Afrika, dan menamakannya Rhodesia, sebagai penghormatan kepada Rhodes. Herzl menulis surat kepada Rhodes, meminta "setem kelulusannya pada rancangan Zionis." Dia merayu kepada Rhodes atas dasar kepentingan bersama dalam kolonialisme:

Anda dijemput untuk membantu mencipta sejarah. Ini tidak boleh menakutkan anda... Ia bukan talian biasa anda; ia tidak melibatkan Afrika tetapi sekeping Asia Minor, bukan orang Inggeris, tetapi orang Yahudi... Jadi bagaimana saya boleh berpaling kepada anda kerana ini adalah perkara luar biasa untuk anda? Bagaimana sebenarnya? Kerana ia sesuatu yang kolonial.... [penekanan ditambah]14

Bagi Herzl, Rhodesia dan negara Yahudi adalah projek penjajah-penjajah yang serupa. Dia berharap Rhodes akan membantunya mendapatkan penyokong empayar yang diperlukan.

Di Negara Yahudi, Herzl bersungguh-sungguh memprotes cara penghijrahan Yahudi ke Palestin sebelum ini telah berlaku. Tanpa kuasa imperialisme di belakang peneroka, usaha individu ini - yang Herzl panggil "penyusupan" - ditakdirkan untuk gagal:

Satu penyusupan pasti akan berakhir dengan teruk. Ia berterusan sehingga saat yang tidak dapat dielakkan apabila penduduk asli merasakan dirinya terancam dan memaksa Kerajaan untuk menghentikan kemasukan orang Yahudi selanjutnya. Imigresen adalah sia-sia melainkan berdasarkan ketuanan yang terjamin.15

"Ketuanan terjamin" bermaksud mempunyai tentera yang besar dan lengkap untuk menyokong penjajahan.

Kongres Zionis Pertama menuduh Herzl mencari penyokong empayar. Dia memulakan beberapa siri perjalanan ke ibu kota Eropah. Dia mendekati Kaiser Jerman, Tsar Rusia dan Paus. Dia menyatakan bahawa Zionisme akan menghapuskan masyarakat Eropah daripada orang-orang Yahudi yang memberontak dan menyatakan bagaimana koloni penerokaan Zionis akan memenuhi keperluan tertentu mana-mana pemerintah yang diminatinya.

Sultan Turki, yang empayarnya yang lemah masih menguasai Palestin secara rasmi, menerima tawaran bantuan daripada Herzl. Semasa lawatan ke Constantinople pada tahun 1903, Herzl cuba memainkan stereotaip popular Yahudi sebagai ahli sihir kewangan. Dia berjanji kepada pemerintah Turki, "Sekiranya Duli Yang Maha Mulia Sultan memberi kita Palestin, kita boleh sebagai balasannya menjalankan pengurusan sepenuhnya kewangan Turki."16 Di dalam dewan parlimen Turki, timbalan Palestin menimbulkan ribut protes. Ahli Arab lain menyokong mereka. Dengan masalah yang melanda seluruh empayarnya, Sultan tidak dapat menjanjikan Palestin secara terbuka kepada Zionis.

Herzl akhirnya memberi tumpuan kepada empayar Britain yang semakin meningkat. Herzl memahami di mana kepentingan Great Britain terletak. Dia menulis:

England dengan harta bendanya di Asia sepatutnya paling berminat dengan Zionisme, kerana laluan terpendek ke India adalah melalui Palestin. Ahli politik hebat England adalah yang pertama menyedari keperluan untuk pembangunan penjajah. Itulah sebabnya panji Great Britain berkibar di semua lautan. Oleh itu, saya mesti percaya bahawa di sini di England idea Zionisme, yang merupakan idea kolonial, harus difahami dengan mudah dan cepat dalam bentuknya yang sebenar dan paling moden.17

Imperialisme British tidak sabar-sabar untuk menggunakan Zionisme untuk mengembangkan empayarnya, tetapi Britain masih belum menguasai Palestin. Sebaliknya, Menteri Kolonial British Joseph Chamberlain menggeledah tanah yang dikuasai oleh Britain untuk mencari lokasi yang sesuai untuk jajahan Zionis. Dia sedang mencari, dalam kata-kata slogan Zionis, "tanah tanpa rakyat untuk rakyat tanpa tanah." Bagi Chamberlain, "tanah tanpa rakyat" bermaksud tanah tanpa orang kulit putih. Chamberlain bersedia untuk menawarkan Zionisme sebuah tanah jajahan di mana-mana sahaja "dalam kepunyaan Inggeris di mana tidak ada orang kulit putih setakat ini."18 Dia akhirnya mencadangkan Uganda, sebuah negara Afrika.

Herzl bersemangat. Beliau berhujah di Kongres Zionis Ketujuh untuk penjajahan Uganda. Cadangan Herzl telah dikalahkan di Kongres kerana Zionis Rusia tidak akan mendengar tempat lain selain Palestin. Apabila Herzl meninggal dunia setahun kemudian, Chaim Weizmann, seorang Zionis Rusia, menjadi pemimpin baharu. Dia merancang untuk menggabungkan usaha Herzl untuk penyokong empayar dengan keinginan kebanyakan pengikut Zionis untuk memperoleh Palestina. Palestina kini menjadi satu-satunya sasaran, dan penaja Zionis mestilah kuasa yang mengawal Palestin.

Apabila abad baru menjelma, persaingan empayar di kalangan negara-negara Eropah meletus ke dalam Perang Dunia I. Britain, Perancis, dan Rusia Tsar sedang berperang dengan Jerman. Apabila Empayar Uthmaniyyah memasuki perang di pihak Jerman, jelaslah bahawa tanah jajahan di bawah kawalan Turki, termasuk Palestina, akan menjadi hadiah perang. Weizmann tahu bahawa Britain mahu menguasai Palestina. Oleh itu dia pergi ke England untuk berkempen bagi sokongan British terhadap Zionisme.

Footnotes

  1. Uri Avnery, Israel Without Zionism (New York: 1971), pp. 92-93.
  2. Alan R. Taylor, Prelude to Israel; An Analysis of Zionist Diplomacy, 1897-1947 (New York: 1959), p. 6.
  3. Howard M. Sachar, The Course of Modern Jewish History (Cleveland: 1958), pp. 246-48.
  4. Henry J. Tobias, The Jewish Bund in Russia (Stanford: 1972), p. 223.
  5. Ibid, p. 253.
  6. Ibid, p. 224.
  7. V.I. Lenin, Collected Works (Moscow: 1962), 29:252-53
  8. Cited by Arie Bober, ed. The Other Israel, (Garden City, NY: 1971), p. 152-53.
  9. The Diaries of Theodore Herzl, edited and translated by Marvin Lowenthal (New York: 1956), p. 390.
  10. The Diaries of Theodore Herzl, (London: 1958), p. 6, cited in The Other Israel, p. 168.
  11. Cited by Jabbour, Settler Colonialism in Southern Africa and the Middle East, p. 25.
  12. Cited by Lenin, Imperialism, the Highest Stage of Capitalism (Peking: 1973), p. 94.
  13. Diaries, Lowenthal edition, p. 120.
  14. The Diaries of Theodore Herzl, cited by Jabbour, p. 25.
  15. Theodore Herzl, The Jewish State (New York: 1955), pp. 29-30, cited by Jabbour, p. 25.
  16. Herzl, The Jewish State, cited in Arthur Hertzberg, ed., The Zionist Idea, (New York: 1959), p. 222.
  17. Theodore Herzl, The Complete Diaries (New York: 1960), cited by Abdullah Schleifer, The Fall of Jerusalem (New York: 1972), p. 23.
  18. The Diaries of Theodore Herzl, cited by Eli Lobel, "Palestine and the Jews," in The Arab World and Israel (New York: 1970), p. 115.

No comments: