Friday, June 14, 2024

Bab 18- Asal Usul Kami - Berakar Umbi Di Sini.

 

Kampung ini milik Palestin, bukan milik Israel! - Laungan penunjuk perasaan Palestin

Pihak berkuasa Israel berharap demonstrasi Tebing Barat semasa lawatan Arafat ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu adalah acara terpencil. Penduduk Palestin Tebing Barat menghancurkan harapan itu sepanjang tahun 1975. Walaupun larangan keras Israel terhadap sebarang jenis demonstrasi, orang ramai turun ke jalan untuk membantah serangan ke atas rakyat Palestin di Lubnan dan berarak menentang Perjanjian Sinai. Dalam kumpulan kecil dan perhimpunan besar, mereka menunjukkan sokongan mereka kepada PLO sebelum segera dibubarkan oleh tentera Israel. Pada waktu malam mereka memasang poster dan melukis slogan pro-PLO di dinding. Apa yang ditakuti oleh pemimpin Israel selama bertahun-tahun mula berlaku: Barisan Nasional Palestin menyediakan hubungan tersusun antara penduduk Palestin dalam buangan dan Palestin di bawah pendudukan.

Israel menggunakan semua alat pendudukan tentera untuk menghentikan aktiviti Barisan. Mereka melakukan carian rawak di rumah dan menangkap sejumlah besar penduduk Tebing Barat kerana disyaki menjadi anggota Barisan. Soalan keras memberi laluan kepada penyeksaan ketika penjajah cuba mempelajari dan memusnahkan sel-sel Barisan. Suspek berdepan hukuman penjara yang lama dan dibuang wilayah jika mereka hanya dituduh melakukan perbuatan bermusuhan.

Ia tidak mengambil banyak masa untuk menggesa tentera pendudukan untuk bertindak. Pada suatu hari di bandar Bireh Tebing Barat, tentera Israel menyerbu masuk ke dalam dewan bandar. Mereka mengoyakkan pameran cerita rakyat Palestin dari dinding dan menanamnya di dalam bilik bawah tanah. Sebarang kebangkitan semula budaya Palestin dianggap mengancam keupayaan Israel untuk mengawal tanah jajahannya. Moshe Dayan, semasa membaca puisi oleh Fadwa Toquan, seorang penyair wanita dari Nablus yang diduduki, berseru, "Puisi ini lebih berbahaya daripada dua puluh komando!"

Barisan Nasional Palestin menggalakkan pelbagai penentangan budaya. Puisi Toquan, yang merupakan keturunan penyair terkenal Pemberontakan 1936, muncul di halaman Falastin, akhbar bawah tanah Front. Anggukan kepada seorang budak berita Arab di Baitul Maqdis membuatkan pembeli salinan kertas ini disumbat di antara muka surat harian berbahasa Arab. Kumpulan teater Front tergesa-gesa membuat pentas sementara dan membuat persembahan di kampung-kampung kecil di Tebing Barat. Pada malam hujung minggu di Baitulmaqdis, remaja berkumpul untuk pesta biasa, tetapi mereka menyanyikan lagu baru tentang pembebasan Palestin. Penindasan Israel tidak dapat menghentikan semua tindakan penentangan yang boleh dilihat ini.

Memerah Darah dari Batu

Dasar ekonomi Israel di wilayah yang diduduki telah menghasilkan tentangan lebih cepat daripada polis atau tentera Israel mungkin dapat menemui dan memusnahkannya. Israel telah mengeluarkan kekayaan dari wilayah itu sejak hari pertama pendudukan. Tebing Barat dan Gaza sudah pun menduduki tempat kedua selepas Amerika Syarikat sebagai pasaran bagi barangan Israel. Ramai orang di wilayah yang diduduki menganggur atau berkhidmat sebagai buruh murah untuk industri Israel. Rakyat Palestin hanya mendapat separuh daripada gaji yang dibayar kepada seorang pekerja Yahudi dan tiada insurans pengangguran, insurans kesihatan atau cuti sakit yang diterima oleh pekerja Yahudi. Dengan tidak membayar faedah ini kepada pekerja Palestin, industri Israel menjimatkan anggaran $260 juta antara 1968 dan 1974.

Pekerjaan yang terbuka kepada rakyat Palestin adalah antara yang paling sukar dan paling kotor - pekerjaan yang tidak diingini oleh ramai rakyat Israel. Oleh itu, separuh daripada semua penerima gaji Palestin di wilayah yang mengembara setiap hari dengan bas ke Israel bekerja sebagai tukang masak, pekerja kilang, mesin basuh pinggan mangkuk, buruh, pekerja binaan atau pekerja pertanian di kibbutzim. Pada penghujung hari mereka pulang dengan bas ke Tebing Barat atau Gaza, dilarang oleh undang-undang untuk bermalam di Israel.

Rakyat Palestin yang telah menerima pendidikan universiti atau profesional atau berkemahiran tinggi tidak mendapat tempat untuk menggunakan latihan mereka di wilayah atau di dalam Israel. Orang Israel menggalakkan orang seperti itu untuk berhijrah. Purata empat puluh ribu rakyat Palestin meninggalkan Tebing Barat dan Gaza setiap tahun, beberapa akibat pengusiran, yang lain untuk mencari kerja di tempat lain. Ramai yang mendapat pekerjaan sebagai jurutera dan juruteknik di negara pengeluar minyak di Teluk Arab. Dari situ mereka menghantar wang kembali kepada keluarga mereka.

Sama ada pencari nafkah pergi ke Israel setiap hari atau ke negara lain untuk mendapatkan gaji, menjelang 1973 pendapatan mereka hampir tidak dapat menandingi keperluan keluarga mereka yang semakin meningkat. Walaupun begitu, kerajaan Israel cuba memerah lebih banyak lagi daripada rakyat Palestin untuk membantu Israel bertahan daripada krisis kewangan pasca Perang Oktober. Israel mengenakan cukai baru ke atas perniagaan Arab yang sudah tertekan dan meningkatkan cukai lama pada kadar yang stabil. Ia menamatkan subsidi untuk makanan asas dan menaikkan harga barangan Israel yang lain. Tetapi langkah sedemikian seperti cuba mengeluarkan darah dari batu. Kenaikan harga menyebabkan semakin banyak barangan keperluan tidak dapat dicapai oleh rakyat Palestin, terutamanya mereka yang mempunyai keluarga besar. Industri Israel yang ketinggalan mula memberhentikan pekerja Palestin. Dengan suami mereka diberhentikan, beberapa wanita Palestin berjaya mencari pekerjaan dengan gaji yang lebih rendah di kilang-kilang baru di Semenanjung Gaza. Di sana mereka membungkus buah oren yang ditanam oleh petani Gaza ke dalam karton bertanda "Produk Israel."

Barisan Nasional Palestin bertindak balas terhadap mimpi ngeri yang semakin meningkat ini dengan menyeru agar pendudukan Israel segera ditamatkan. Penganjur hadapan menjelaskan bahawa tidak mungkin menghentikan serangan ekonomi, ketenteraan dan budaya yang berterusan sehingga rakyat Palestin mencapai kemerdekaan mereka. Baik Israel mahupun Hussein tidak dapat menyelesaikan masalah rakyat Palestin.

Rakyat Palestin menjawab gesaan Barisan dengan beberapa siri mogok dan tunjuk perasaan menuntut kemerdekaan. Pada November 1975, penunjuk perasaan di bandar Hebron, Halhoul, dan Baitulmaqdis Tebing Barat menandakan ulang tahun penampilan PLO di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dengan menimbun batu di jalan raya untuk menghalang rondaan Israel. Sambil membawa bendera Palestin dan melaungkan slogan menyeru kemerdekaan dan mengecam pendudukan Israel dan Raja Hussein, penunjuk perasaan menyekat jalan ke kem pelarian al-Amari di Tebing Barat. Di seluruh Tebing Barat, bendera Palestin berkibar dari atas masjid atau digantung di tingkap. Walaupun tentera Israel meronda Nablus dan Ramallah sepanjang malam, setiap pagi askar menemui slogan baru yang dilukis di dinding. Satu slogan muncul lagi dan lagi: "Hidup PLO!"


Pada bulan yang sama PLO membawa kes Palestin ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sekali lagi. Perhimpunan Agung meluluskan tiga resolusi, termasuk satu yang menegaskan bahawa "hak rakyat Palestin yang tidak boleh dipisahkan untuk menentukan nasib sendiri" menjadi asas untuk sebarang rundingan masa depan di Timur Tengah. Media Barat hampir-hampir tidak menyebut resolusi ini kerana mereka melancarkan serangan kejam terhadap resolusi itu yang berhak memanggil Zionisme sebagai satu bentuk perkauman. Israel bertindak balas terhadap resolusi PBB ini dengan mengebom kem pelarian Palestin di selatan Lubnan, membunuh sembilan puluh dua orang. Kerajaan A.S. berdiri hampir bersendirian dalam mempertahankan Israel di PBB. Ia memberikan veto tunggal dalam Majlis Keselamatan terhadap resolusi yang mengesahkan hak kebangsaan Palestin pada 26 Januari 1976.

Tidak kepada Pekerjaan!
Ketika berita mengenai veto A.S. disiarkan melalui radio Tebing Barat, pelajar dari tiga sekolah tinggi Nablus keluar dari bilik darjah mereka, melaungkan slogan menyokong PLO dan menentang Amerika Syarikat. Disertai oleh pekerja yang telah menerima risalah meramalkan veto dalam perjalanan mereka ke tempat kerja, penunjuk perasaan berkumpul di casbah, pusat purba Nablus - bandar terbesar di Tebing Barat. Berjalan melalui labirin lorong, mereka menghalang askar Israel. Ramallah, Jerusalem, dan Bireh mengikuti pimpinan Nablus. Gelombang demonstrasi ini berlangsung selama tiga bulan dan menghancurkan semua ilusi Israel bahawa Tebing Barat tidak akan memerangi pendudukan.

Sasaran utama demonstrasi adalah penempatan baru Zionis di Tebing Barat. Sejak awal pendudukan, kerajaan Israel secara haram membina penempatan baru Yahudi di wilayah tersebut. Seorang pegawai Israel memberitahu Terrence Smith dalam wawancara New York Times Mei 1976:

Lihat rantaian penempatan pada peta dan anda akan melihat apa yang kita ingin menjadi sempadan masa depan Israel.
Rakyat Palestin tahu bahawa penempatan ini mengancam kemerdekaan masa depan Tebing Barat.

Pada 7 Mac pelajar Palestin di halaman sekolah Nablus mengadakan demonstrasi aman menentang penempatan berdekatan Kadum. Tentera Israel menceroboh masuk ke halaman, mengejar pelajar ke dalam bilik darjah dan memukul mereka dengan kejam. Penduduk Nablus melancarkan mogok dan seluruh majlis perbandaran meletakkan jawatan. Kampung-kampung sekitar menyertai pertempuran.

Apabila demonstrasi tidak berhenti, tentera Israel mula menembak untuk membunuh. Mangsa pertama ialah seorang budak lelaki berusia sebelas tahun, Ali Husain al Sana, terbunuh di pinggir bandar Baitulmaqdis. Pada pengebumiannya, orang ramai mengikuti kerandanya yang membawa dahan zaitun dan bunga. Berulang kali orang ramai melaungkan "Abu Ammar," nama kod pemimpin PLO Yasser Arafat. Rakyat Palestin di Baitulmaqdis memerhatikan mogok umum. Kereta kebal Israel bergerak masuk untuk mengelilingi bandar itu, tetapi mereka tidak dapat memasuki Kota Lama. Seorang pemimpin Barisan Nasional Palestin menjelaskan mengapa:

Demonstrasi ini mencapai kemuncaknya dengan penentangan besar-besaran di Baitul maqdis dengan pelajar dan orang ramai membaling batu dan bom api dan obor api ke arah tentera Israel. Kota Lama telah dikawal sepenuhnya oleh patriot Palestin dan tiada tentera Israel dapat memasukinya. Apabila mereka cuba masuk wanita dan kanak-kanak akan membaling pasu bunga dan air panas dan minyak panas ke atas mereka di jalan-jalan yang sempit.
Pada musim bunga tahun 1976, pasukan Palestine baru menyertai perjuangan menentang Israel. Buat pertama kalinya sejak penubuhan negara Yahudi, penduduk Palestin di Galilee - orang Palestin yang tinggal di dalam Israel dan merupakan warga negara Israel - bertindak balas terhadap penindasan mereka dengan cara yang sama seperti rakyat Palestin di wilayah itu, dengan mogok dan demonstrasi yang berpanjangan.

Masalah telah berlaku di Galilea untuk beberapa lama. Tujuh puluh peratus daripada semua rakyat Palestin di Israel tinggal di sana. David Ben-Gurion pernah berkata, "Sesiapa yang melawat Galilea mendapat perasaan bahawa ia bukan sebahagian daripada Israel."4 Di mata pemimpin Israel, ia mempunyai terlalu ramai orang Arab dan tidak cukup orang Yahudi. Menurut penerbitan Kementerian Pertanian:
Adalah perlu untuk mengubah keadaan sedia ada berkenaan nisbah demografi antara penduduk Yahudi dan bukan Yahudi, dengan cara melaksanakan program pembangunan jangka panjang.5
"Program pembangunan" bermakna lebih banyak rampasan tanah. Negeri itu berhasrat untuk "menguduskan" kawasan itu dengan membina penempatan baru Yahudi, seperti bandar perindustrian Upper Nazareth, di tanah Arab. Perancang Israel menganggap penindasan selama bertahun-tahun dan kerjasama pemimpin Arab tempatan yang setia kepada Israel akan menghalang sebarang protes oleh orang Arab Israel. Mereka silap. Pada Disember 1975, penduduk Nazareth, bandar terbesar di Galilea, memilih Tawfiq Zayyad sebagai datuk bandar mereka. Zayyad, ahli Rakah, Parti Komunis Israel, menjalankan program menyeru untuk menghentikan diskriminasi terhadap rakyat Palestin dan menamatkan rampasan tanah.

Pegawai kerajaan Israel berusaha keras untuk menghentikan pemilihannya. Mereka menawarkan penduduk Nazareth untuk mengembalikan beberapa tanah jika Zayyad tidak dipilih. Mereka membuat ancaman terselubung terhadap nyawanya. Moshe Barain, Menteri Dalam Negeri, berkata, "Penduduk Nazareth tidak boleh membayangkan bahawa negara Israel akan membenarkan pentadbiran bandar jatuh ke tangan ejen Arafat yang diakui." Tetapi bagi kebanyakan orang kedua-dua ancaman itu. dan janji-janji itu mempunyai cincin kosong.

Nazareth tidak mempunyai industri, tiada perpustakaan awam, dan tiada perkhidmatan sosial. Majoriti penduduk, seperti penduduk wilayah yang diduduki, meninggalkan bandar mereka setiap hari untuk bekerja dalam pekerjaan kasar dalam industri Israel. Dari tingkap mereka, ramai yang dapat melihat tanah yang pernah mereka ladang. Sekarang sebagai "bukan Yahudi" mereka tidak boleh hidup, menyewa, atau bekerja di tanah yang telah menjadi milik keluarga mereka selama beberapa generasi. Mereka bersedia untuk menentang. Sebuah puisi yang ditulis oleh Zayyad beberapa tahun sebelum ini, yang dipanggil "Kami Akan Kekal," menyatakan semangat penentangan baru di kalangan rakyat Palestin yang tinggal di dalam Israel:

Ia adalah seribu kali lebih mudah

untuk awak

Untuk melepasi gajah melalui lubang jarum

Untuk menangkap ikan goreng di Bima Sakti

Untuk membajak laut

Untuk mengajar ucapan buaya

Seribu kali lebih mudah

Daripada bergelumang dengan penindasan anda

Cetusan idea.

Di sini kita akan kekal

Dinding di dada anda.

Kami membasuh pinggan di hotel

Dan menghidangkan minuman kepada tuan.

Kami mengemop lantai di dapur gelap

Untuk mengekstrak sekeping roti

Dari gigi biru awak

Untuk si kecil.


Di sini kita akan kekal

Dinding di dada anda

Kami kelaparan,

pergi telanjang,

Nyanyi lagu

Dan memenuhi jalanan

Dengan demonstrasi

Dan penjara dengan bangga.


Hari Tanah

Rakyat Palestin di Israel menunjukkan kemarahan dan keazaman mereka pada Mac 1976. Jawatankuasa Pertahanan Tanah, di mana Zayyad dan partinya memainkan peranan penting, menganjurkan mogok umum sehari yang dipanggil "Hari Tanah" di kalangan rakyat Palestin di Israel untuk membantah rampasan berterusan tanah Palestin untuk penempatan dan industri Yahudi. Pemimpin Israel dengan panik menyeru orang terkenal Arab yang setia untuk menentang mogok itu. Mana-mana yang melakukannya akan berhadapan dengan penduduk kampung yang marah. Penyerang membakar kereta Datuk Bandar Tamra kerana dia menentang mogok itu.

Mogok pada Hari Tanah itu, menurut sebuah akhbar British, "hampir 100 peratus berkesan di pekan dan kampung Arab."7 Puluhan ribu rakyat Palestin berdemonstrasi. Slogan mereka dikaitkan dengan tuntutan rakyat Palestin di mana-mana. Di kampung Sakhnin dan Deir Hanna, penunjuk perasaan mengepung balai polis, membaling batu dan bom molotov dan menjerit, "Fatah, Fatah!" Di Arraba, penunjuk perasaan muda menghalang jalan dengan tayar yang terbakar dan melaungkan rondaan Israel, "Kampung ini milik Palestin, bukan milik Israel!" Harga untuk mogok sehari adalah mahal. Tentera Israel membunuh enam rakyat Palestin. Tetapi pada pengebumian mereka, orang ramai berbaris dengan kepalan tangan yang tergenggam, berseru, "Dengan semangat dan darah kami akan membebaskan Galilea!"

Selepas mogok Hari Tanah berakhir, Israel Koenig, Pesuruhjaya Israel untuk Galilee, menulis kesimpulan kepada kajian bertajuk "Memorandum - Cadangan: Mengendalikan Orang Arab Israel."8 Koenig menyedari bahawa kesan Hari Tanah ke atas rakyat Palestin di dalam Israel. adalah untuk "menanamkan mereka dengan kebanggaan dan meluruskan punggung mereka." Dalam cadangan yang panjang lebar beliau berhujah bahawa Israel harus menggunakan setiap kaedah yang ada untuk mematahkan penentangan baru Palestin ini. Beliau mengesyorkan, antara lain, supaya kerajaan Israel cuba memotong sokongan kepada keluarga besar Palestin; bahawa kemasukan ke kolej menjadi lebih sukar bagi orang Arab; bahawa cukai baharu dikenakan untuk mengurangkan wang yang ada untuk menyokong parti politik; dan agar orang Arab digalakkan belajar di luar negara dan tinggal di sana. Beliau berharap langkah sedemikian dapat mengurangkan penentangan Palestin dalam jangka panjang dan mendorong lebih ramai orang Arab dari Israel.

Seperti yang ditunjukkan dengan jelas oleh pemberontakan di Tebing Barat dan mogok pada Hari Tanah, percubaan sedemikian telah ditakdirkan untuk gagal. Israel telah menggunakan langkah yang sama terhadap rakyat Palestin di Israel sejak 1948 dan terhadap mereka yang berada di wilayah yang diduduki sejak 1967. Daripada tunduk kepada kemusnahan perlahan mereka sebagai rakyat, rakyat Palestin telah menentang dengan segala cara di bawah arahan mereka. Penindasan Israel terhadap rakyat Palestin menimbulkan ribut bantahan antarabangsa dan Israel mendapati dirinya semakin terpencil dan dikutuk. Rakyat Palestin berikrar untuk terus memerangi Israel dan menyokong PLO sebagai wakil sebenar mereka.

Tidak dapat memutuskan hubungan kukuh antara rakyat Palestin di dalam Israel, dalam wilayah yang diduduki dan di negara Arab lain, satu-satunya harapan Israel terletak pada menghancurkan kubu terakhir penentangan Palestin. Israel dan sekutunya cuba melakukan perkara itu di negara jiran Lubnan, di mana perang saudara mengancam untuk memusnahkan PLO dan pangkalan bebas terakhirnya di Timur Tengah.

Nota kaki

Untuk akaun saksi lihat Felicia Langer, With My Own Eyes (London: 1975).
Jamil Hilal, "Transformasi Kelas di Tebing Barat dan Gaza," MERIP no. 52, hlm. 11.
Temu bual dengan Barisan Nasional Palestin, MERIP no. 50, hlm. 20.
Dipetik oleh Tawfiq Zayyad, "The Fate of the Arabs in Israel," Journal of Palestine Studies, vol. 6, tidak. l. (Musim luruh 1976), hlm. 97.
Dipetik dalam MERIP no. 47, hlm. 4.
Dipetik dalam Laporan DFLP, no. 13/14 (1976), hlm. 14.
Manchester Guardian, dipetik di Palestin! (New York), jld. 1, tidak. 2 (10 Mei 1976), hlm. 1.

No comments: