Selama berabad-abad, para petani di kampung Traditional Palestine adalah orang yang sudah bersimbah peluh mengerjakan tanah mereka. Perkampungan mereka terletak di lembah di antara bukit-bukit tengah Palestin, berhampiran bandar pelabuhan Jaffa. Seperti rakyat Palestin lain di beribu-ribu kampung yang menghiasi kawasan luar bandar, mereka telah bersusah-payah membuat teres di dilereng-lereng bukit, mengubahnya menjadi tanah yang boleh digunakan untuk bercucuk tanam.Parit pengairan yang dibina oleh nenek moyang mereka sejak berabad-abad lamanya dulu, sebelum membawa air ke tanah yang menghasilkan sitrus, buah zaitun dan bijirin.
Di atas bukit berbatu orang Badwi - orang nomad - mengikuti rumput musim bunga dengan kumpulan mereka, dan penduduk kampung menjaga kambing biri-biri dan lembu. Penduduk Palestina menggunakan tanah ragut berhampiran kampong mereka untuk makanan haiwan mereka. Pada akhir 1880-an, dua pemberi pinjaman wang memperoleh pemilikan rasmi tanah ini sebagai pembayaran hutang orang kampung. Memandangkan para petani menganggap penggunaan tanah sebagai hak yang diberikan Allah, pemindahan hak milik tidak membimbangkan mereka. Tetapi tidak lama kemudian, andaian tradisional dan cara hidup penduduk kampung ini dicabar oleh pendatang baru ke Palestina.
Pada tahun 1878 peneroka Yahudi dari Eropah membeli tanah ragut al-Yahudiyya daripada kedua-dua pemberi pinjaman wang. Mereka menubuhkan sebuah tanah jajahan pertanian, Petah Tiqva, tetapi tetap menjauhkan diri dari kampung-kampung Palestin sekitar. Selepas beberapa tahun, peneroka baru mengarahkan petani Palestin berhenti menggunakan padang rumput untuk meragut. Bagaimanapun, para petani terus menggunakan tanah itu, dan kemarahan memuncak dengan cepat di kedua-dua belah pihak. Suatu hari pada bulan Mac 1886, peneroka Yahudi telah merampas sepuluh ekor keldai Palestin - satu tindakan yang mencetuskan serangan oleh lima puluh penduduk kampung yang marah dari al-Yahudiyya. Pihak berkuasa Turki, yang memerintah Palestin pada masa itu, segera menghantar tentera untuk melindungi peneroka di Petah Tiqva. Dua hari kemudian orang Turki menangkap tiga puluh satu rakyat Palestin dari al-Yahudiyya dan memerintahkan mereka ditahan untuk dibicarakan..
Pertempuran di Petah Tiqva adalah pertempuran pertama dalam apa yang telah menjadi pertempuran berabad-abad antara penduduk Palestin dan peneroka Yahudi dari Eropah untuk tanah Palestin. Tetapi insiden di Petah Tiqva bukanlah kali pertama warga asing dan Palestina bertempur untuk menguasai jalur kecil di tepi Laut Mediterranean ini. Sejarah Palestin adalah salah satu pencerobohan yang kerap dan penentangan berulang kali.
Persimpangan untuk Empayar
Palestin terletak di persimpangan tiga benua - Eropah, Asia dan Afrika - dan merupakan tanah suci kepada tiga agama utama - Islam, Kristian dan Yahudi. Susunan empayar dan penakluk telah berusaha menguasai bandar-bandar pelabuhan dan laluan perdagangan Palestin, tanah dan rakyatnya. Setiap pendatang baru akhirnya sama ada diserap ke dalam populasi atau digantikan oleh penakluk lain. Sejak abad ketujuh, penduduk Palestina adalah orang Arab, dengan bahasa dan budaya yang sama. Bandar-bandar Palestina seperti Baitul Maqdis adalah pusat tamadun Arab di mana para ulama, penyair dan saintis berkumpul. Selama berabad-abad, kebanyakan penduduk Palestina menjadi Muslim, walaupun komuniti kecil Yahudi dan Kristian mengekalkan kepercayaan mereka.
Sultan Turki menakluki Palestin untuk Empayar Uthmaniyyahnya pada tahun 1517. Selama empat ratus tahun berikutnya, orang Turki memerintah Palestin sebagai sebahagian daripada kawasan pentadbiran yang dipanggil Greater Syria - yang akan menjadi negara Palestin, Syria, dan Lubnan pada tahun kedua puluh. abad. Walaupun Palestin bukanlah kawasan geografi yang ditakrifkan dengan tepat sehingga masa itu, penduduk Baitulmuqaddis, Jaffa, Haifa, Gaza, dan Nablus dan para petani di kawasan desa sekitar menggunakan istilah Filastin atau Palestin untuk menggambarkan tanah mereka.
Walaupun di bawah pemerintahan orang Turki, dan selagi orang kampung ingat, tanah Palestina adalah milik mereka yang mengusahakannya. Para petani terpaksa membayar cukai yang berat ke atas tanah itu, dan ramai yang hidup dalam hutang kepada saudagar dan pemungut cukai tempatan. Kemarau, belalang, tuaian yang buruk, dan tentera pendudukan melanda cara hidup mereka. Tetapi selagi para petani bekerja di kebun dan ladang, menguburkan mayat mereka di atas tanah, dan membesarkan anak-anak mereka untuk mengusahakannya, mereka percaya tiada siapa yang berani mengambil tanah mereka. Peristiwa di luar Palestina tidak lama lagi membuktikan mereka salah.
Empayar Turki telah menjadi lemah pada tahun-tahun sejak ia menawan Palestin, dan Sultan telah dipaksa untuk mengeluarkan banyak konsesi kepada empayar Eropah yang semakin meningkat. Britain amat berminat untuk menguasai Timur Tengah. Selama lebih dua abad kapal dan ejen Empayar British telah menjelajah dunia, merampas kekayaan Asia,(termasuk Semenanjung Malaya dan Borneo) Afrika, dan Amerika.
Perdagangan hamba dari Afrika dan rampasan emas (termasuk Semenanjung Malaya dan Borneo) , bijih timah, perak, getah, rempah ratus, dan barangan lain telah menjadikan Britain sebagai negara perindustrian yang paling maju di dunia. Memandangkan kilang-kilang British mengeluarkan lebih banyak barangan, Britain mencari pasaran baharu untuk produknya. Pada tahun 1838 Britain menandatangani Perjanjian Inggeris-Turki yang membenarkan pedagang British diberi kebebasan sepenuhnya untuk menjual barangan mereka di pasaran Arab. Dalam tempoh sepuluh tahun akan datang, eksport British ke Greater Syria meningkat tiga kali ganda. Apabila kepentingan ekonomi Britain di kawasan itu berkembang, ia mencari jalan untuk meluaskan pengaruh politiknya.
Perlindungan orang Yahudi ini hanyalah langkah pertama. Apabila Britain telah mengambil orang Yahudi Palestin di bawah sayapnya, beberapa ahli politik British mula membayangkan kaedah kawalan yang lebih berkuasa - penubuhan koloni peneroka Yahudi Eropah di bumi Palestin.
Pada tahun 1840, Lord Palmerston, seorang bangsawan British yang berkuasa, meminta kerajaannya memberikan meterai rasmi kelulusannya kepada penghijrahan orang Yahudi Eropah ke Palestin.2 Dia berhujah bahawa skim ini akan memenuhi kepentingan Empayar British yang lebih besar. Laluan perdagangan merentasi Palestin adalah, seperti yang dikatakan seorang pegawai, "jalan tinggi ke India." India adalah tanah jajahan terkaya Britain, sumber utama kapas untuk industri tekstil British yang berkembang pesat. Masyarakat Eropah yang bersyukur dan bergantung pada Palestin akan menjadikan stesen laluan strategik antara England dan India ini lebih mesra kepada kepentingan British.
Pada tahun 1875 British telah menguasai Terusan Suez yang baru dibina di Mesir. Kini kapal dagang British boleh belayar dari Eropah ke India pada separuh masa sebelumnya. Mengamankan Palestin akan memberi British zon penampan di sebelah timur terusan penting. Cadangan untuk penjajahan Yahudi ke atas Palestin menjadi lebih menarik kepada kalangan pemerintah British. Lord Shaftsbury berhujah meritnya pada tahun 1876:
Syria dan Palestin tidak lama lagi akan menjadi sangat penting. Negara maju [kekurangan] modal dan penduduk. Orang Yahudi boleh memberikan kedua-duanya. Dan bukankah England mempunyai minat khusus dalam mempromosikan pemulihan sedemikian? Ia akan menjadi tamparan kepada England jika mana-mana pesaingnya harus menguasai Syria. Empayarnya yang menjangkau dari Kanada di Barat ke Calcutta dan Australia di Tenggara akan terbelah dua... Dia mesti memelihara Syria untuk dirinya sendiri... Bagi England maka secara semula jadilah peranan memihak kepada penempatan orang Yahudi di Palestin. 3
Rakyat Palestin di bandar pelabuhan Jaffa mengambil perhatian tentang kemasukan besar pertama peneroka Eropah pada tahun 1880-an. Pada tahun-tahun ini Tsar Rusia menggalakkan beberapa siri serangan ke atas Yahudi Rusia. Di bawah panji Zionisme (yang akan kita terokai lebih lanjut dalam bab seterusnya) beribu-ribu Yahudi Eropah datang ke Palestin. Kebanyakan pendatang baru menetap di Jerusalem atau Jaffa. Ramai yang bimbang untuk mencari kerja atau membuka kedai di bandar; tetapi yang lain mahu bertani. Peneroka Yahudi membentuk lapan koloni pertanian pada tahun-tahun pertama ini. Oleh kerana terdapat sangat sedikit tanah yang tidak diusahakan di Palestin, setiap pembelian tanah oleh peneroka Yahudi menyebabkan petani Palestin dipindahkan. Seperti yang ditunjukkan oleh kejadian di Petah Tiqva, kehadiran peneroka Eropah menyebabkan pergeseran sejak awal lagi. Dalam lawatan ke Palestin pada tahun 1891, Ahad Ha'am, seorang penulis Yahudi yang terkenal, memerhatikan sikap tinggi hati para peneroka:
[Mereka] memperlakukan orang Arab dengan permusuhan dan kekejaman, merampas hak mereka, menyinggung perasaan mereka tanpa sebab dan bahkan bermegah dengan perbuatan ini; dan tiada seorang pun di antara kita yang menentang kecenderungan yang hina ini.4
Rakyat Palestin memberontak terhadap perlakuan sedemikian dan kehilangan tanah mereka. Sebagai tambahan kepada serangan ke atas Petah Tiqva pada tahun 1886, terdapat insiden kecil dalam beberapa tahun akan datang di banyak penempatan Yahudi dan serangan besar ke atas tanah jajahan di Rehovet pada tahun 1892. Beberapa orang Palestin mula menuntut agar orang Turki melarang penjualan tanah kepada orang Eropah. Di pekan dan bandar juga, terdapat kekacauan yang semakin meningkat.
Keluarga Palestin yang kaya memerhati dengan gelisah apabila kawalan perdagangan di bandar-bandar perlahan-lahan diserahkan kepada orang Eropah. Kebanyakan keluarga Palestin yang terkemuka ini telah berjaya di bawah pemerintahan Turki. Bersama-sama dengan keluarga berkuasa lain di Greater Syria, mereka sering dapat menekan Sultan mengenai perkara yang mempengaruhi mereka. Tetapi pada tahun-tahun terakhir abad kesembilan belas, pengaruh mereka berkurangan apabila orang Eropah mendapat lebih banyak kuasa ke atas Sultan Turki.
Kekuatan British khususnya terus berkembang. Pada tahun 1881, pada tahun yang sama peneroka Zionis pertama datang ke Palestin, British menakluki Mesir. Dalam tempoh dua puluh tahun akan datang Britain sering mengenakan wasiatnya kepada Sultan Turki. Ujian pengaruh Palestin dan British dengan Turki datang pada tahun 1903 apabila Zionis meminta untuk menubuhkan Syarikat Anglo-Palestine di Jaffa. Syarikat itu adalah sebuah bank yang direka untuk membantu Zionis membeli tanah di Palestin.
Rakyat Palestin di Jaffa menuntut agar Sultan menghentikan bank itu, dan pada mulanya baginda bersetuju. Tetapi apabila British memberitahu Sultan bahawa mereka menyokong bank itu, dia mengalah. Tindakan Sultan itu menimbulkan kemarahan rakyat Palestin, dan sebahagian daripada mereka mula mengkritik secara tajam pemerintahan Turki ke atas negara mereka.
Rakyat Palestin menjadi lebih berharap pada tahun 1908 apabila Turki Muda, sekumpulan pegawai tentera Turki, menggulingkan Sultan. Orang Turki Muda menjanjikan kesaksamaan untuk semua orang dalam empayar dan mengadakan parlimen dengan wakil dari semua wilayah Arab. Untuk mendapatkan muhibah untuk kerajaan baru, Turki Muda menarik balik penapisan yang telah dikenakan oleh Sultan.
Di seluruh wilayah Arab, gerakan atas tanah dan bawah tanah muncul, menuntut kebebasan yang lebih besar untuk orang Arab. Kebanyakan orang Arab belum lagi menuntut kemerdekaan sepenuhnya daripada orang Turki, sebaliknya mengharapkan pembaharuan dalam empayar. Rakyat Palestin adalah sebahagian daripada gerakan nasionalis muda Arab ini. Sebaik penapisan tamat, keluarga dan cendekiawan terkemuka di Palestin mula menerbitkan akhbar - Falastin di Jaffa dan al-Karmel di Haifa. Melalui kertas kerja ini, rakyat Palestin bergabung dengan orang Arab lain dalam menyeru pembaharuan, termasuk penggunaan bahasa Arab sebagai bahasa rasmi. Orang Palestin juga mula meneliti reka bentuk Zionis di Palestin, dan menyeru seluruh rakyat Arab untuk mengetahui tentang pergerakan peneroka Eropah ini.
Orang Turki Muda memahami bahawa gerakan nasionalis Arab adalah ancaman kepada empayar mereka. Tidak lama kemudian mereka mengharamkan semua pertubuhan politik yang nampaknya memihak kepada pemerintahan sendiri untuk orang Arab, dan memulihkan penapisan yang ketat. Mereka menjadikan bahasa Turki sebagai satu-satunya bahasa rasmi sekolah dan kerajaan. Pegawai-pegawai yang sombong dan cendekiawan Turki mengejek sejarah dan budaya Arab. Penindasan ini hanya mencetuskan lebih banyak tentangan Arab. Pada tahun 1911 tujuh pelajar Arab di Paris mewujudkan al-Fatat, Persatuan Arab Muda. Menganjur secara rahsia di dalam sel-sel kecil, al-Fatat berkembang dengan cepat kepada beberapa ratus ahli di wilayah Arab. Ia menuntut kemerdekaan sepenuhnya daripada orang Turki.
Pada Februari 1913, Jawatankuasa Pembaharuan di Beirut, kumpulan atas tanah, melampaui had yang dibenarkan oleh orang Turki dan secara terbuka menuntut pemerintahan sendiri untuk wilayah Arab. Demonstrasi besar sokongan telah diadakan di Syria dan Palestin. Telegram yang menyeru kemerdekaan telah dihantar ke Constantinople, ibu negara Turki. Orang Turki segera membubarkan Jawatankuasa dan menutup ibu pejabatnya. Kedai dan perniagaan di Beruit ditutup sebagai protes.
Akhbar muncul dengan sempadan hitam dan dicetak sebagai satu-satunya cerita mereka arahan Turki untuk membubarkan Jawatankuasa. Demonstrasi berleluasa sehingga orang Turki menarik balik arahan mereka. Jawatankuasa itu kemudiannya bergabung dengan al-Fatat untuk mengadakan Kongres Arab Pertama di Paris pada bulan Jun, 1913. Kongres itu membangkitkan tuntutan untuk menamatkan penapisan Turki, untuk penggunaan bahasa Arab dan untuk kerajaan Arab yang lebih besar.
Rakyat Palestin menyokong tuntutan ini, tetapi mereka mengkritik Kongres kerana gagal memperhatikan ancaman tertentu yang ditimbulkan oleh Zionisme kepada Arab Palestin. Hanya beberapa bulan sebelum itu, penjualan tanah yang besar kepada Zionis telah mempromosikan Filastin untuk tulis:
[Saya] jika keadaan ini berterusan... maka Zionis akan menguasai negara kita, kampung dengan kampung, bandar dengan bandar; esok seluruh Baitul Maqdis akan dijual dan seterusnya Palestina secara keseluruhannya.5
Selama tiga puluh tahun, rakyat Palestin telah menyaksikan peneroka Zionis dari Eropah tiba untuk menjajah tanah mereka. Pengalaman ini mendorong mereka untuk mula membina gerakan politik tersusun yang menggabungkan nasionalisme Arab dengan isu Palestin yang khusus. Semakin banyak gerakan menentang kedua-dua pemerintahan Turki dan penjajahan Zionis.
Pada tahun 1913 seorang peguam Palestin dari Jaffa mengasaskan Parti Kebangsaan dengan matlamat khusus untuk memerangi Zionisme. Masyarakat anti-Zionis terbentuk di kota Palestina Baitul Maqdis dan Nablus dan di Mesir dan Iraq juga. Mereka cuba mengumpul wang untuk membeli tanah yang mungkin dijual kepada jajahan Zionis. Rakyat Palestin merusuh di Tiberias pada tahun 1914 apabila Zionis cuba membeli paya Hullah dan konsesi mineralnya yang kaya daripada orang Turki.
Apabila konflik antara rakyat Arab Palestin dan peneroka Zionis semakin memuncak, semakin ramai rakyat Palestin mula mengkaji gerakan Zionis dengan teliti. Pelajar Palestina menerjemah dokumen Zionis dari Eropah dan mengedarkannya secara rahsia di Palestin. Tulisan-tulisan ini jelas mengisytiharkan matlamat Zionis - untuk membina negara Yahudi di Palestin.
Footnotes
- Neville J. Mandell, The Arabs and Zionism before World War I (Berkeley, Calif.: 1976), pp. 35-36.
- Cited by George Jabbour, Settler Colonialism in Southern Africa and the Middle East (Beirut: 1970), p. 22.
- Ibid., p. 23.
- "The Truth in Palestine," in Hans Kohn, ed., Nationalism and the Jewish Ethic, (New York: 1962), cited by Erskine Childers, "The Wordless Wish: From Citizens to Refugees," in Ibrahim Abu-Lughod, ed. The Transformation of Palestine, (Evanston, Ill.: 1971), pp. 166.
- Mandell, pp. 139-40.
No comments:
Post a Comment