Friday, June 14, 2024

Bab 19 - Peperangan Lebanon

 

Kami telah bertahan dalam kelaparan, dahaga, dan kekurangan ubat-ubatan dengan ketabahan yang tidak boleh lumpuh atau dipatahkan oleh sesiapa pun. Kerana kita tahu bahawa dalam mempertahankan kem kita, kita mempertahankan kewujudan kita sendiri - kehidupan rakyat kita, kehendak mereka untuk wujud, dan keazaman mereka untuk berjuang untuk kembali ke tanah air mereka. - Mesej daripada Tal al Zaatar

Pejuang Palestin yang berpangkalan di selatan Lubnan telah melancarkan serbuan ke Israel sejak 1969. Apabila Jordan mengusir fedayeen selepas Black September, Lubnan menjadi pangkalan utama bagi perjuangan bersenjata menentang pendudukan Israel. Pihak Israel menggelar kawasan sempadan berbukit di selatan Lubnan sebagai "Fatahland" dan melancarkan ratusan "operasi menghukum" terhadapnya pada awal 1970-an. Seorang wartawan yang melawat menggambarkan pengeboman berulang di sebuah kampung Lubnan:

Rashaya Fuqhar, dahulunya sebuah perkampungan kecil yang makmur dengan dua ribu orang Arab Kristian, kini hampir menjadi bandar hantu. Terkenal dengan tembikarnya yang ringkas tetapi berwarna coklat dan sawo matang, tanurnya kini sejuk. Pada tahun lalu, lima penduduk kampung telah terbunuh dan lebih tiga puluh cedera akibat serangan udara dan artileri Israel. Kilang tembikar telah dihancurkan oleh bom. Berpuluh yang lain telah rosak akibat dibedil .... Hanya tinggal seratus penduduk. Segelintir daripada penduduk kampung masih bertani, tetapi kebanyakannya takut kerana sawahnya dikosongkan.

Israel menyangka serangan mereka akan memacu kebencian antara Lubnan dan Palestin. Mereka tersilap. Petani Lubnan tahu bahawa Israel mempunyai reka bentuk di tanah mereka. Sejak zaman awal gerakan Zionis, para pemimpinnya ingin memasukkan selatan Lubnan hingga ke Sungai Litani di dalam sempadan "Israel Raya." Daripada menentang rakyat Palestin, kebanyakan petani Lubnan menuntut agar tentera Lubnan melawan balik serangan Israel. Tentera tidak pernah melakukannya. Hanya fedayeen yang menentang Israel. Wartawan Perancis Eric Rouleau menggambarkan keputusan itu:

Berdepan dengan kegagalan tentera Lubnan, [Rakyat Lubnan dan Palestin] tidak nampak pilihan selain bersatu mempertahankan rumah mereka, anak-anak mereka, nyawa mereka. Selama bertahun-tahun, rintangan kolektif telah mengambil bentuk organik. Rakyat telah mengatur untuk mempertahankan sempadan dan pusat penduduk. Fedayeen, yang tugasnya adalah untuk melindungi kem pelarian dan kawasan eksklusif Palestin, juga menyediakan senjata dan pengajar tentera kepada militia Lubnan ... [B]orang Lubnan dan Palestin menganggap diri mereka sebahagian daripada "komuniti kesengsaraan" ... [T] mereka hidup dalam kebencian terhadap negara Lubnan, tentera, kelas pertengahan Maron, yang dianggap sebagai musuh.
Kelas pertengahan Maronite - bankir, ahli perniagaan, pemilik kelab malam dan profesional mazhab Katolik Maronite - telah mengendalikan kerajaan dan tentera Lubnan selama bertahun-tahun. Disiapkan oleh Perancis, yang mengambil saudara Kristian mereka di bawah "perlindungan" pada zaman Empayar Uthmaniyyah, Maronit memperoleh kedudukan keistimewaan mereka semasa mandat Perancis di Lubnan. Mereka berkhidmat kepada Eropah dengan setia sebagai pedagang dan orang tengah untuk ibu kota Perancis. Mereka menganggap orang Arab Islam lebih rendah dan menganggap diri mereka lebih Perancis daripada Arab. Perancis memberi ganjaran kepada mereka apabila Lubnan merdeka pada tahun 1943 dengan menubuhkan sistem politik berdasarkan "konfesionalisme" atau perbezaan agama. Penganut Kristian Maronit, yang merupakan separuh daripada penduduk, menerima majoriti kerusi di parlimen dan kawalan tentera. Baki kerusi dan jawatan lain dalam kerajaan pergi ke mazhab agama lain, terutamanya Muslim, yang membentuk separuh lagi penduduk.


Masyarakat Berpecah Belah

Penciptaan Israel pada tahun 1948 mempunyai kesan yang mendalam terhadap Lubnan. Apabila negara-negara Arab menganjurkan boikot perdagangan terhadap Israel, Lubnan tiba-tiba menerima perniagaan perkapalan dan perbankan bersejarah Palestin. Ia juga memperoleh lebih daripada seratus ribu pelarian Palestin. Orang Maronit mahukan perniagaan baharu itu tetapi membenci pendatang baru, yang mengancam akan mengganggu keseimbangan antara Kristian dan Islam. Sepanjang 1950-an dan 1960-an latar langit Beirut menjadi dikuasai oleh perniagaan Amerika. Chase Manhattan, Bank of America, Holiday Inn, syarikat minyak dan syarikat lain mendirikan kedai di oasis kewangan "neutral" ini di sempadan konflik Arab-Israel. Orang Maronit makmur dalam peranan mereka sebagai orang tengah. Kerajaan menjaga kepentingan mereka dan menjauhkan tentera daripada konflik dengan Israel.

Beberapa orang Palestin pertama yang melarikan diri dari serangan Israel pada tahun 1948 menetap di Beirut. Tidak lama kemudian kem pelarian Palestin dan kawasan kumuh mengepung bandar itu dalam apa yang dikenali sebagai "tali pinggang kesengsaraan." Bermula pada akhir 1960-an, beribu-ribu orang miskin Lubnan menyertai mereka. Pelarian dari pengeboman Israel di selatan, petani yang kehilangan tanah dan pekerja yang menganggur akibat industri yang diabaikan dan merosot berkerumun ke Beirut untuk mencari pekerjaan. Terdapat sedikit pekerjaan untuk mereka kecuali sebagai pembantu rumah, janitor dan budak tukang kasut. Kerajaan telah berbuat sedikit untuk mewujudkan peluang pekerjaan di bandar, sama seperti ia telah membina beberapa jalan baru atau projek pengairan di luar bandar untuk membantu sebahagian besar petani Islam. Menjelang tahun 1975, enam ratus ribu orang cuba bertahan dalam tali pinggang kesengsaraan. Wartawan Perancis Rouleau menggambarkan satu kawasan kumuh:
Bau busuk timbul dari banyak timbunan sampah yang memenuhi lorong sempit itu. Kanak-kanak dengan muka tertutup lalat mengharungi lopak berlumpur .... [A] pondok rumah kepingan logam berkarat kanak-kanak, ibu bapa dan datuk nenek. Penduduk setinggan di bandar terpencil di tengah-tengah Beirut ini sangat menyedari pengabaian mereka. Mereka hanya perlu mendongak untuk merenung bangunan-bangunan yang megah dengan beranda dicat bunga di mana orang Kristian yang kaya tinggal.

Tali pinggang kesengsaraan dengan cepat menjadi "tali pinggang kemarahan" yang ditujukan kepada orang kaya Lubnan dan kawalan mereka sendiri terhadap kerajaan Lubnan. Kemarahan itu diluahkan dalam gelombang mogok dan demonstrasi oleh pekerja dan pelajar Lubnan yang bermula pada awal 1970-an dan semakin kuat menjelang tahun itu. Mereka memprotes kegagalan kerajaan Lubnan untuk berkhidmat kepada semua rakyat Lubnan, dan mereka menuntut penamatan hak istimewa orang Maronit dan syarikat Barat.

Rakyat Palestin bertindak sebagai semacam perisai untuk melindungi pergerakan Lubnan yang semakin meningkat daripada tentera dan mula melatih militia pertubuhan progresif untuk mempertahankan diri. Pembelaan diri sedemikian adalah satu keperluan mutlak. Selama beberapa tahun ahli perniagaan dan ahli politik sayap kanan telah menganjurkan militia persendirian yang besar untuk digunakan menentang golongan miskin, sekiranya tentera tidak terbukti cukup kuat. Wartawan Rouleau menyifatkan latihan satu militia sayap kanan oleh seorang tentera upahan Perancis yang begitu terbiasa melawan gerila di Afrika sehingga dia mengarahkan orang-orangnya berperang dengan seruan, "Mari kita pergi, para negro sudah sampai di sini."


Pertumbuhan gerakan progresif di Lubnan menimbulkan ancaman serius kepada kuasa dan keistimewaan golongan reaksioner yang memerintah Lubnan. Menjelang 1975, dengan usaha Amerika dan Arab untuk penyelesaian damai umum di Timur Tengah, kerajaan Lubnan dan penyokongnya boleh mengharapkan sokongan A.S. untuk serangan terhadap Palestin. Pada Januari 1975, Pierre Gemayel, ketua Phalangists sayap kanan, menuntut supaya tentera Lubnan mengambil tindakan terhadap rakyat Palestin di selatan dan di bandar-bandar. Barisan Pertahanan Cedars, yang dipanggil "Lebanese Ku Klux Klan" di sebelah kiri, menutup dinding Beirut dengan slogan perkaumannya: "Tidak kepada Penentangan Palestin! Tidak kepada Arab! Tidak kepada orang asing! Tidak kepada Komunis!"5

Pada bulan Februari, nelayan di bandar pelabuhan Sidon melancarkan mogok. Mereka telah mengetahui bahawa kerajaan telah memberikan semua hak menangkap ikan di Sidon kepada sebuah syarikat yang dikawal oleh penyokong kanan Kristian yang dilaporkan mempunyai hubungan dengan CIA. Kerajaan mengarahkan tentera ke Sidon, di mana askar membunuh sebelas penyerang. Rakyat Palestin menyertai Lubnan dalam membina sekatan menentang tentera dan menyekat pelabuhan Beirut sebagai solidariti dengan pekerja Sidon. Pada minggu yang sama, Phalangis sayap kanan Gemayel berarak melalui Beirut sambil melaungkan pujian mereka terhadap tindakan tentera dan menyeru pengusiran rakyat Palestin dari Lubnan.

Selepas demonstrasi Sidon satu slogan muncul di seluruh dinding Beirut: "Gemayel = Rabin = CIA." Rakyat Palestin dan progresif Lubnan tahu bahawa golongan Phalangis bertindak demi kepentingan imperialisme A.S. dan Zionis. Amerika Syarikat dan Israel juga memahami perkara ini. Apabila konflik antara Phalangist dan pakatan Lubnan-Palestin semakin meruncing, Amerika Syarikat menghantar G. McMurtrie Godley sebagai duta barunya ke Lubnan. Dia terkenal dengan hubungan CIAnya, telah mengarahkan operasi rahsia di Zaire, Kemboja dan Laos. Misi Godley adalah untuk bekerjasama dengan militia kelas atasan dan sayap kanan Lubnan untuk melindungi kepentingan korporat AS di Lubnan.

Israel secara rahsia telah membekalkan senjata dan latihan ketenteraan kepada pihak kanan Lubnan selama beberapa tahun. Israel, seperti Amerika Syarikat, mahu melihat rakyat Palestin dikalahkan di Lubnan - kubu terbuka terakhir mereka. Perdana Menteri Israel Yitzhak Rabin berterus terang tentang strateginya. Apabila seorang wartawan bertanya kepadanya mengapa Israel gagal membalas serangan Fatah ke atas sebuah hotel Tel Aviv pada bulan April, Rabin menjawab, "Kami telah memilih untuk tidak membalas operasi ini kerana kami sedang merancang dan menunggu perang pengakuan [agama] di Lubnan yang akan mendapat keputusan yang sama."


Perang Saudara: Orang Kaya Melawan Orang Miskin

"Perang pengakuan" tercetus beberapa hari kemudian apabila kumpulan Phalangis melepaskan tembakan ke arah bas yang membawa rakyat Palestin yang pulang dari demonstrasi. Dua puluh enam rakyat Palestin terbunuh. Pertempuran antara Falangis dan Palestin semakin memuncak. Tidak lama kemudian perang saudara besar-besaran antara pihak kanan Lubnan dan Barisan Parti dan Pasukan Progresif dan Patriotik yang baru ditubuhkan melanda Lubnan.

Walaupun media Barat mengabaikan konflik kelas yang mendasari dan cuba menggambarkan pertempuran itu sebagai "perang agama," jelasnya tidak. Barisan Lubnan, yang termasuk orang Islam dan Kristian dalam barisannya, berjuang untuk menamatkan kerajaan yang dianjurkan mengikut garis agama. Ia mahu mewujudkan sebuah negara demokrasi dan sekular di Lubnan. Ia juga menuntut pembaharuan dalam tentera, perkhidmatan sosial yang lebih baik untuk golongan miskin, lebih banyak pekerjaan dan gaji hidup untuk semua kerja. Ia tegas menyokong kehadiran Palestin di Lubnan. Tuntutan ini menggerunkan golongan kanan dan penyokong antarabangsa mereka. Selain CIA, salah satu pembekal utama senjata kepada sayap kanan yang sebahagian besarnya beragama Kristian ialah Arab Saudi, benteng ortodoks Islam, yang menghantar bantuan bernilai $200 juta. Saudi memahami bahawa perang di Lubnan bukan antara agama, tetapi antara kelas.

Pertempuran berlaku sepanjang tahun 1975. Beribu-ribu orang mati akibat malaria dan wabak TB serta akibat luka peluru. Tahun itu berakhir tanpa kemenangan yang menentukan bagi kedua-dua pihak. Beirut adalah sebuah bandar yang terbakar, pelabuhan dan bangunan pejabatnya musnah. Barisan Lubnan dan Palestin menguasai barat Beirut, dan golongan kanan mempunyai separuh timur bandar itu. Kem-kem Palestin dalam tali pinggang kesengsaraan menghalang pasukan sayap kanan daripada menyertai timur Beirut ke kubu pergunungan mereka di seberang kem. Setiap pihak memegang bahagian lain di negara ini.
Pada Januari 1976 pihak kanan melancarkan serangan baru. Mereka menyekat kem Palestin Tal al Zaatar dan menyerbu kem kecil Dabaye, rumah dua ratus orang Kristian Palestin. Sehingga ke tahap ini, rakyat Palestin tidak melemparkan kekuatan mereka sepenuhnya ke dalam pertempuran. Sekarang mereka melakukannya. Menjelang musim bunga, tentera Barisan Lubnan dan Palestin menguasai 80 peratus negara itu.

Prospek kemenangan bagi Palestin dan sekutu Lubnan mereka mendorong Israel dan Amerika Syarikat untuk bertindak lebih langsung. Pada bulan Mac 1976, kapal-kapal Israel memulakan sekatan ke atas pelabuhan Sidon dan Tyre yang dikawal oleh pihak kiri, menghentikan kapal-kapal yang menuju ke Lubnan dengan senjata dan bekalan. Israel menghantar sejumlah besar peluru dan bekalannya sendiri yang dibekalkan oleh A.S., termasuk senjata berat seperti roket dan kereta kebal, kepada pihak kanan.7 Amerika Syarikat menghantar kapal pengangkut helikopter Guadalcanal, enam kapal lain dan tujuh belas ratus orang Marin untuk berlayar di luar pantai Lubnan pada April. Mereka berkhidmat sebagai peringatan suram tentang pendaratan Marin Amerika di Lubnan pada tahun 1958 di pihak kerajaan kanan.

Tetapi tiada satu pun daripada langkah ini menghalang rakyat Palestin dan Lubnan. Kedua-dua Israel dan Amerika Syarikat berasa cemas, dan Israel mengancam untuk campur tangan secara langsung. Walau bagaimanapun, Israel mahupun Amerika Syarikat tidak boleh menyerang Lubnan tanpa mempertaruhkan perang yang lebih luas dan bantahan antarabangsa yang besar. Hanya negara Arab lain yang dapat melepaskan diri dengan menghantar tenteranya ke Lubnan. Hafez Assad, Presiden Syria, bersedia untuk melakukan perkara itu.

Assad telah takut sejak awal perang bahawa Israel akan menggunakan ancaman kemenangan nasionalis Palestin-Lubnan sebagai alasan untuk menyerang Lubnan dan Syria. Assad tidak mahu melihat pergerakan Palestin yang kuat dan bebas atau Lubnan yang radikal di sempadan baratnya. Beliau tidak pernah menyokong kewujudan gerakan Palestin yang merdeka di luar kawalan kerajaan Arab. PLO bebas mungkin menghalang peluang penyelesaian damai dengan Israel dan kembalinya Dataran Tinggi Golan yang diduduki Syria. Sebagai komander Tentera Udara Syria pada tahun 1970, beliau telah menolak untuk memberikan perlindungan udara kepada lajur kereta kebal Syria yang bergerak ke Jordan untuk menyokong Palestin semasa Black September.
Perebutan kuasa telah menyusul, di mana Assad berjaya melakukan rampasan kuasa terhadap penentang kirinya di Syria yang menyokong kuat rakyat Palestin. Dia memenjarakan penentangnya dan membersihkan Saiqa, pertubuhan gerila Palestin yang ditaja oleh Syria, daripada ahli paling bebasnya. Seperti Sadat dari Mesir, sebaik sahaja dia berkuasa, Assad membalikkan banyak dasar ekonomi progresif dan pembaharuan sosial pendahulunya. Di Lubnan, dia mahu melihat kerajaan "sederhana" dan gerakan Palestin yang merendah diri yang boleh dikawalnya.

Apabila serangan Palestin-Lubnan berada di ambang kemenangan pada musim bunga 1976, Assad memutuskan untuk menghantar tenteranya ke Lubnan - sebaik sahaja dia mendapat kebenaran Amerika. Pada bulan Mac, Raja Hussein dari Jordan melawat Washington, D.C., dan memberitahu Ford dan Kissinger bahawa Assad bersedia untuk campur tangan di pihak kanan di Lubnan. Ini menyelesaikan dilema Amerika, dan Amerika Syarikat bersetuju untuk menghalang Israel daripada sebarang serangan balas. Pada 31 Mei, puluhan ribu tentera Syria dan ratusan kereta kebal menyeberangi sempadan ke Lubnan. Kerajaan Syria, yang pernah menjadi penyokong konsisten rakyat Palestin, kini menjadi sekutu kuat pihak kanan Lubnan.

Assad menjangkakan kemajuan mudah. Tetapi di Sidon, Aley dan Sofar, tentera Lubnan dan Palestin bersatu menghentikan kereta kebal Syria dan mengusir infantri. Pertempuran itu sengit dan berdarah. Seorang askar Syria yang ditangkap yang telah berperang melawan Israel dalam Perang Oktober berkata:

Walaupun di Golan, saya tidak pernah mengalami pertempuran seperti itu. Di sini, di Sidon, pertempuran jalanan, sangat sukar. Peperangan ke atas Golan adalah lebih mudah.

Assad tidak mengira tentangan keras yang sedemikian. Rakyat Palestin menggalakkan tentera Syria untuk memberontak. Pada bulan-bulan berikutnya, kebanyakan ahli Saiqa - kumpulan gerila Palestin yang disokong Syria - berpaling tadah ke organisasi lain dalam PLO. Dengan tenteranya terhenti dan Saiqa semakin lemah, Assad membenarkan serangan yang semakin kejam terhadap kem Palestin oleh pihak kanan. Orang Syria sendiri mula membedil kem pada bulan Jun.
Tal al Zaatar Berjuang untuk Revolusi
Akhirnya Syria meluluskan serangan kanan habis-habisan ke atas kem pelarian Tal al Zaatar. Terletak di bahagian kanan Beirut, Tal al Zaatar telah bertahan berbulan-bulan serangan dan sekatan makanan dan bekalan. Pihak Syria dan kanan berpendapat pemusnahan kem itu akan melemahkan dan melemahkan semangat pergerakan Palestin dan Lubnan. Golongan kanan mengepung kem pada 21 Jun 1976. Dalam tempoh lima puluh tiga hari berikutnya, mereka mencurahkan beribu-ribu peluru meriam dan roket ke Tal al Zaatar. Mereka melancarkan lebih dari tujuh puluh serangan ke atas kem. Mereka menyekat semua makanan dan bekalan perubatan daripada masuk dan enggan membenarkan Palang Merah membawa pergi yang cedera. Namun penduduk Tal al Zaatar berdiri teguh.

Pada 13 Julai, penduduk Tal al Zaatar menyeludup keluar dari kem surat terbuka "kepada penduduk dunia." Ia dihantar ke mesyuarat ketua-ketua negara Arab di Kaherah. Di dalamnya, mereka menggambarkan keadaan mereka, mengkritik peranan Syria dan meminta bekalan perubatan:

[Saya] bercakap dengan anda sekarang ... bukan untuk mendapatkan simpati tetapi dari kedudukan keteguhan heroik yang telah dikekalkan oleh kem ini untuk setiap saat pengepungan yang panjang ini ....
Kem kami - yang kini didiami oleh kira-kira tiga puluh ribu lelaki, wanita, kanak-kanak dan orang tua, kira-kira 40 peratus daripadanya adalah rakyat Lubnan yang miskin dan selebihnya rakyat Palestin - hari ini menjadi pemandangan kemusnahan. Tiada air kecuali sedikit yang boleh kita bawa dari telaga di tengah-tengah bahaya tembakan dan kematian; tiada makanan melainkan apa yang kami dapat selamatkan daripada runtuhan rumah kami; tiada elektrik apa-apa, tiada ubat-ubatan dan tiada rawatan perubatan Senjata Syria sedang digunakan - paling malangnya - terhadap kem kami, sementara pemerintah Damsyik terus mengulangi bahawa mereka berada di sini di Lubnan untuk mempertahankan kem kami. Ini adalah pembohongan yang membunuh, pembohongan yang menyakitkan kami lebih daripada orang lain.... 

Tetapi kami ingin memaklumkan kepada anda bahawa kami akan berjuang mempertahankan kem ini dengan tangan kosong jika semua peluru kami habis dan semua senjata kami hilang. , dan kami akan mengetatkan ikat pinggang kami supaya kelaparan tidak membunuh kami. Kerana kami telah mengambil keputusan untuk tidak menyerah dan kami tidak akan menyerah....

Kami telah bertahan dari kelaparan, dahaga dan kekurangan ubat-ubatan, dengan potensi untuk bertahan yang tidak boleh lumpuh atau dipatahkan oleh sesiapa pun. Kerana kita tahu bahawa dalam mempertahankan kem kita, kita sebenarnya mempertahankan kewujudan kita sendiri, kehidupan rakyat kita, kehendak mereka untuk wujud, dan keazaman mereka untuk berjuang untuk kembali ke tanah air mereka.
Negara-negara Arab tidak membantu penduduk Tal al Zaatar, dan tidak juga menghalang Syria. Iraq dan Algeria mengutuk pencerobohan Syria, tetapi Arab Saudi menghantar lebih banyak bantuan kepada kerajaan Assad. Bantuan antarabangsa untuk Palestin dan Lubnan disekat di pelabuhan. Kesatuan Soviet mengutuk pencerobohan itu, tetapi tidak mengambil langkah untuk memecahkan sekatan tentera laut atau menekan Syria, yang dibekalkan dengan senjata. Kebanyakan senjata dan makanan untuk pejuang Palestin dan Lubnan datang dari simpanan PLO di selatan atau diseludup ke Lubnan dengan kapal-kapal kecil dari Cyprus. Walaupun hanya sejumlah kecil yang masuk ke Lubnan, bantuan yang paling bermakna kepada rakyat Palestin datang daripada saudara-saudara mereka di bawah penjajahan Israel. Penduduk Palestin Tebing Barat telah berdemonstrasi pada bulan Jun menentang campur tangan Syria di Lubnan. Pada bulan Julai mereka berjaya menghantar beberapa kapal terbang bekalan perubatan ke Lubnan. Tetapi tiada satu pun daripada bekalan yang sangat diperlukan ini dapat melalui sekatan Tal al Zaatar.

Pada 13 Ogos, selepas lima puluh tiga hari pengepungan yang tidak putus-putus, para pembela kem itu menurunkan kawalan mereka ketika kenderaan Palang Merah pertama menghampiri Tal al Zaatar dengan kebenaran pihak kanan. Penduduk kem itu percaya bahawa persetujuan muktamad antara Liga Arab dan Palang Merah Antarabangsa untuk mengosongkan kem telah dicapai. Ketika penduduk kem mula meninggalkan tempat perlindungan mereka, mereka melihat mereka telah dikhianati: di belakang kenderaan Palang Merah adalah tentera kanan! Semasa askar menyerbu kem, mereka melancarkan pembunuhan beramai-ramai berdarah, menembak mati orang awam yang tidak berdaya, termasuk kakitangan perubatan. Golongan kanan dengan sengaja membunuh setiap lelaki Palestin yang berumur antara empat belas dan empat puluh tahun. Sebelum kem itu benar-benar ditimpa penyerang, beribu-ribu orang terpaksa melarikan diri; lebih dua ribu orang terbunuh. Pihak kanan memusnahkan Tal al Zaatar ke tanah.

Kaum kanan, Syria dan akhbar Amerika semuanya mengisytiharkan bahawa kejatuhan kem itu menandakan permulaan akhir bagi rakyat Palestin. Tetapi bagi setiap Palestin dan Lubnan yang berjuang menentang pendudukan Syria dan pasukan kanan, Tal al Zaatar berdiri untuk sesuatu yang sangat berbeza. Seorang pemimpin Fatah berkata, "Ia telah menjadi obor bagi semua mereka yang berjuang untuk kebebasan di dunia Arab."10 Penduduk Tal al Zaatar, seperti rakyat Palestin dan Lubnan di seluruh negara, bertekad untuk berjuang hingga ke akhirnya. Pemimpin Fatah Abu Eyad menjelaskan mengapa:

Kami tidak mempunyai apa-apa lagi untuk kehilangan. Kami telah membakar kapal kami di belakang kami. Tiada apa-apa selain laut di belakang kami. Kami tiada pilihan. Kita tidak boleh berundur, tetapi mereka tidak boleh memusnahkan kita.11
Tentera Syria menghadapi keazaman yang suram ini di mana sahaja ia berperang. Orang Syria gagal dalam serangan mereka untuk menawan Sidon dan Beirut Barat. Peperangan itu kini merugikan Syria satu juta dolar sehari. Israel mengambil kesempatan daripada perang yang berlarutan untuk menceroboh selatan Lubnan. Dan PLO enggan menggantikan Arafat dengan kepimpinan pro-Syria seperti yang dituntut Assad.

Akhirnya, negara-negara Arab memutuskan mereka perlu campur tangan. Pada Persidangan Riyadh yang dipanggil oleh Arab Saudi, Yasser Arafat dan Hafez Assad duduk bersama delegasi dari negara lain dalam Liga Arab untuk membuat perjanjian. "Rancangan damai" yang terhasil memberi nafas kepada rakyat Palestin yang terkepung dan sekutu Lubnan mereka. Ia menegaskan semula Perjanjian Kaherah 1969 yang memberi rakyat Palestin kebebasan bergerak dan hak mereka untuk membawa senjata di Lubnan. Syria pula meluaskan pendudukannya di Lubnan, di bawah perlindungan "pasukan pengaman Arab" yang dibayar oleh negara Arab. "Keamanan" yang tidak tenang yang menetap di Lubnan membawa tentera Syria ke Beirut barat. Mereka menyelia pemasangan kerajaan Lubnan pro-Syria yang dipimpin oleh Elias Sarkis. Kerajaan ini mula menapis semua penerbitan pro-Palestin dan anti-kerajaan dan menutup pejabat gerila.

Di sebalik penindasan ini, Lubnan tidak menjadi tanah perkuburan gerakan Palestin. Walaupun dua puluh ribu rakyat Palestin telah terkorban dalam pertempuran, PLO tetap utuh dan bebas daripada kawalan Syria. Rakyat Palestin mengawal kem dan memegang senjata berat mereka. Dengan pertempuran besar berakhir, PLO dapat mengadakan mesyuarat pertama dalam tiga tahun Majlis Kebangsaan Palestin di Kaherah. Majlis itu mengesahkan perpaduan rakyat Palestin dan Lubnan. Di sebalik tekanan kuat daripada kerajaan Arab untuk mengubah kedudukannya sebagai tidak mengiktiraf Israel, Majlis itu sekali lagi menyatakan penentangannya terhadap negara Zionis dan komitmennya untuk membina sebuah negara sekular yang demokratik di seluruh Palestin.

Sementara itu, rakyat Palestin dan Lubnan menjalankan tugas yang sukar untuk menyembuhkan banyak luka perang dan bersiap sedia untuk pertempuran yang akan datang. Poster yang dilekatkan pada dinding di Damour, kampung tempat penduduk Tal al Zaatar telah menetap, menyatakan semangat di mana rakyat Palestin dan mereka.

Nota kaki
Judith Coburn, "Perang Kecil Hodoh Israel," New Times, 7 Mac 1975.
Eric Rouleau, "Perang Saudara di Lubnan," Le Monde (Paris), 20-25 September 1975, dicetak semula dalam terjemahan dalam SWASIA, Vol. 2, tidak. 41 (17 Oktober 1975), ms 5-6.
Ibid., hlm. 4.
Ibid., hlm. 2.
Ibid.
Al-Sha'ab, 12 April 1975, dipetik dalam DFLP Reports (Spring 1975), ms 3-4.
Time, 13 September 1976, dipetik dalam "Why Syria Invaded Lebanon," MERIP no. 51, hlm. 5.
Le Monde, 15 Jun 1976, dipetik dalam MERIP no. 51, hlm. 4.
Tal al Zaatar: The Fight Against Fascism (Washington, D.C.: 1977), hlm. 7.
SWASIA, jld. 3, tidak. 32 (13 Ogos 1976), hlm. 7.
San Francisco Examiner, This World, 25 Julai 1976.


No comments: