Thursday, June 13, 2024

Bab 16 -September Yang Hitam


Kini sepanjang hari pembesar suara meminta kem pelarian menyerah diri .... Bagaimana kem pelarian boleh menyerah dan kepada siapa? Adakah terdapat penyerahan yang lebih besar daripada kehidupan kem?

- Diari Pejuang Penentangan, September, 1970

Penolong Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Joseph Sisco, berlepas dari Washington dalam "misi keamanan" ke Timur Tengah pada April 1970. Di Amman, Jordan, berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan, kebanyakannya rakyat Palestin, berarak di jalanan untuk membantah tindakan Sisco. melawat. Mereka membakar Agensi Maklumat A.S. dan merosakkan Kedutaan A.S. Orang Palestin tahu bahawa "keamanan" Amerika bermakna dorongan untuk lebih banyak kawalan A.S. dengan perbelanjaan mereka. Sisco membatalkan persinggahannya di Jordan. Tetapi dia dan diplomat A.S. yang lain akan kembali tidak lama lagi. Mereka telah menyaksikan pertumbuhan berterusan Penentangan Palestin dan pengaruh Soviet di seluruh wilayah sejak 1967. Kini mereka berhasrat untuk menghentikan kedua-duanya.

Pengaruh Soviet yang ketara di Timur Tengah bermula apabila Kesatuan Soviet membekalkan bantuan kepada Nasser untuk membina Empangan Aswan pada tahun 1956. Sejak itu Soviet telah berusaha untuk membina hubungan yang kuat dengan rejim yang mengambil "jalan bukan kapitalis" pembangunan. Kesatuan Soviet telah menandatangani perjanjian perdagangan dan bantuan teknikal dengan Mesir dan Syria pada akhir 1950-an, dan telah mempersenjatai mereka pada 1960-an. Ia telah menyokong Republik Demokratik Rakyat Yaman apabila ia ditubuhkan pada tahun 1967. Selepas Perang Jun, ia membantu membina semula tentera yang hancur dan tentera udara Syria dan Mesir. Ia membantu Iraq meneroka dan memasarkan minyak selepas kerajaan Iraq yang radikal menasionalisasikan syarikat minyak A.S. Bilangan penasihat Soviet di kawasan itu dan saiz armada Soviet di Mediterranean berkembang pesat selepas 1967.

Kesatuan Soviet mahu menghakis kekuatan ekonomi dan ketenteraan AS di kawasan itu. Pemimpin Soviet percaya bahawa tentera dan sekutu Amerika yang berada berhampiran sempadan Soviet menimbulkan ancaman besar kepada keselamatan Soviet. Soviet mahu Amerika keluar dan menggalakkan sekutu Amerika Syarikat mengamalkan dasar luar yang berkecuali atau pro-Soviet. Ini menyebabkan Kesatuan Soviet menyokong, dengan berhati-hati, kerajaan dan gerakan nasionalis yang menghadapi imperialisme A.S. dari segi ketenteraan dan ekonomi - selagi konfrontasi ini tidak mengganggu kestabilan kawasan itu secara serius atau membawa Soviet ke dalam konflik langsung dengan Amerika Syarikat.

Pada pandangan pembuat dasar A.S. pada tahun 1970, sokongan Kesatuan Soviet terhadap "perang perpecahan" Mesir terhadap Israel mungkin membawa kepada konfrontasi A.S.-Soviet. Mesir memulakan perang terhad pada tahun 1969, dengan membedil kedudukan Israel di sepanjang Terusan Suez. Peperangan semakin memuncak selepas Amerika Syarikat menghantar lima puluh jet Phantom yang canggih kepada Israel. Juruterbang Israel menerbangkan jet ini jauh ke Mesir dan menyerang sasaran awam. Pada April 1970, ketika Sisco mengisytiharkan niat "damai" Amerika Syarikat, sebuah jet Hantu menjatuhkan bom ke atas sebuah sekolah Mesir, membunuh empat puluh enam kanak-kanak. Nasser meminta dan mendapatkan peluru berpandu anti-pesawat dari Kesatuan Soviet untuk menentang Phantom.

Rancangan Rogers- Negara Arab Timur Tengah di Belenggu;

Untuk mengelakkan peningkatan lebih lanjut, pegawai A.S. cuba melaksanakan rancangan yang telah mereka usahakan sejak 1969. Ia mencadangkan penyelesaian umum untuk konflik Arab-Israel. Rancangan Rogers (sebagaimana ia dipanggil, selepas Setiausaha Negara William Rogers) adalah berdasarkan Resolusi PBB 242. Ia menawarkan kepada pemimpin Arab pengembalian beberapa wilayah mereka yang hilang dalam Perang Jun, sebagai pertukaran untuk pengiktirafan mereka terhadap Israel dan penubuhan sempadan yang selamat. Rancangan Rogers, seperti resolusi PBB, menafikan hak rakyat Palestin ke atas tanah air mereka. Ia menganggap mereka hanya sebagai "masalah pelarian." Penerimaan Rancangan Rogers oleh kerajaan Arab akan melemahkan gerakan Palestin dan membelenggu negara-negara Arab daripada memerangi Israel.

Matlamat utama rancangan Amerika adalah untuk menarik Mesir dari Kesatuan Soviet dan ke orbit pengaruh AS. Henry Kissinger menjelaskan dalam taklimat latar belakang pada Jun 1970.

Kami cuba mendapatkan penyelesaian [Timur Tengah] dengan cara yang membolehkan rejim sederhana diperkukuh, dan bukan rejim radikal. Kami cuba mengusir kehadiran tentera Soviet. . . .

Misi April Sisco ke Timur Tengah adalah untuk menguji reaksi pemimpin Arab terhadap cadangan Amerika.

Raja Hussein adalah yang paling responsif. Dia mahu menyokong Rancangan Rogers, tetapi dia tahu bahawa pengkhianatan terhadap rakyat Palestin boleh menyebabkan dia kehilangan takhtanya. Setiap bulan, lebih ramai rakyat Palestin di Jordan tertarik dengan program fedayeen. Irbid, Jerash dan bandar-bandar lain di utara Jordan telah dikuasai oleh gerila Palestin. Dari istananya Hussein dapat melihat gerila bersenjata meronda di jalan-jalan Amman. Sebelum dia boleh menerima Rancangan Rogers dia terpaksa mencuba sekali lagi, kerana dia telah mencuba November sebelumnya, untuk menundukkan fedayeen. Pada 6 Jun tentera Badwinya menyerang pangkalan gerila Palestin di Zerka dan membedil kem pelarian berdekatan. Sekali lagi penentangan militia popular dan gerakan gerila memaksa Hussein berundur dan mengundurkan tenteranya.

Apabila Raja Hussein gagal menewaskan rakyat Palestin di Jordan, Amerika Syarikat meningkatkan usahanya untuk memujuk Nasser supaya menerima Rancangan Rogers. Jika Nasser - "rakan" bersejarah rakyat Palestin - menerima rancangan itu, maka Hussein boleh melakukannya dengan lebih mudah. Menjelang musim panas 1970, "perang pergeseran" antara Mesir dan Israel telah melampaui perang terhad yang mampu dilakukan oleh tentera Nasser. Sudah pun rakyat Mesir mendesak untuk mendapatkan penyelesaian yang mengembalikan tanah Mesir atau mobilisasi total terhadap Israel. Amerika Syarikat menawarkan dia jalan keluar dari dilema dengan Rancangan Rogers. Nasser mengesahkannya pada 24 Julai 1970. Beberapa hari kemudian Israel menerima rancangan itu, menyedari bahawa ia akan menamatkan "perang perpecahan" dengan Mesir dan membenarkan Hussein menyerang Palestin di Jordan.

Ramai rakyat Palestin terpegun. Walaupun banyak pencapaian lepas Nasser, perbuatan ini terlalu biasa. Ia mengingatkan rakyat Palestin tentang pengkhianatan raja-raja Arab yang mementingkan diri sendiri pada 1936 dan 1948. Nasser cuba menutup mulut kritikan Palestin dengan menutup stesen radio Kaherah yang menyiarkan "Suara Palestin" dan dengan mengusir beberapa ratus pelajar Palestin dari Universiti Kaherah. Di Amman, sepuluh ribu orang berarak secara senyap menentang Rancangan Rogers. Di Tebing Barat, sepanduk penunjuk perasaan menjenamakan Nasser sebagai "pengkhianat".

Di Amman, Jordan, kereta kebal berat, artileri dan napalm mula tiba setiap hari, terus dari Amerika Syarikat. Tentera Jordan membuat rondaan di sempadan untuk menangkap gerila Palestin yang pulang dari Tebing Barat. Organisasi Palestin merasakan diri mereka terperangkap di dalam bulatan yang semakin kecil setiap hari. Mereka tidak bersedia untuk melawan Hussein. Walaupun mereka telah membina hubungan dengan ramai orang di Jordan, asas sokongan mereka tidak tersusun dengan baik. Dua tahun pertumbuhan pesat mempunyai kekurangannya. Ramai gerila tidak berpengalaman dan kurang bersenjata. Namun, pemimpin Palestin tahu serangan itu akan datang tidak lama lagi.

Fatah meningkatkan tekanan kepada Nasser untuk datang membantu rakyat Palestin. Kedua-dua Barisan Popular dan Barisan Demokratik menganggap rundingan dengan Nasser adalah jalan buntu. Pada bulan Ogos Barisan Demokratik menyeru untuk menubuhkan kerajaan demokratik di Jordan untuk menggantikan Hussein. Tetapi panggilan itu datang hanya beberapa hari sebelum krisis itu pecah. Pada 29 Ogos 1970, Hussein secara rasmi menerima Rancangan Rogers.

Tentera Raja Hussein telah menyerang pangkalan Palestin di selatan Jordan selama dua minggu sebelumnya. Pada 30 Ogos 1970, anggota Barisan Popular menaiki jet jumbo Swissair, TWA dan BOAC dan mengarahkan juruterbang terbang ke Jordan. Mereka berharap untuk menekan Raja Hussein untuk menamatkan serangannya ke atas kem dan gerila di Jordan. Apabila Raja Hussein tidak mengendahkan tuntutan mereka, mereka mengeluarkan tebusan dan meletupkan jet. Pada 13 September, Raja Hussein mengarahkan semua pejuang penentangan untuk berpaling ke tangan mereka. Penentangan bertindak balas dengan mengeluarkan seruan untuk mogok umum untuk menuntut penyertaan rakyat Palestin dalam kerajaan. Semua pertubuhan gerila bertemu di Amman dan tergesa-gesa menubuhkan perintah bersatu.

Serangan Raja Hussein [Perang Saudara Jordan - September Yang Hitam]

Pada subuh pucat 15 September, ribut melanda bandar itu. Pada pukul 5:00 A.M. Kereta kebal Jordan dan kereta perisai mula membedil mana-mana kedudukan gerila yang disyaki di kem pelarian. Tentera mengenakan perintah berkurung ke atas Amman, menembak ke arah sesiapa yang tertangkap di jalanan. Gerila cepat bersedia untuk berperang. Dalam diari medan perang, seorang gerila muda, bernama kod "Bassem", merekodkan serangan pertama Raja Hussein ke atas pejabat Penentangan, semuanya di bahagian yang sama di Amman:

Tiba-tiba kami semua berkumpul. Semua halangan antara organisasi hilang. Kami bertemu bersama di dalam parit, di belakang dinding, di tapak runtuhan pejabat. Kami semua dari kumpulan yang berbeza bekerja bersama tanpa teragak-agak.

Mereka bertarung selama empat jam, menahan diri. Bassem direkodkan:

Kemudian sesuatu yang tidak dijangka berlaku. Meriam kereta kebal membedil rumah-rumah dengan cara yang sama sekali tidak perlu. Secara kejam, tanpa membezakan antara rumah dan pejabat komando. Ia benar-benar menakutkan. Kami lumpuh, melihat rumah-rumah runtuh dan tiba-tiba melihat dalam runtuhan yang tidak dijangkakan banyak barang peribadi kecil orang, benda kecil hangat orang, koyak, kadang-kadang berdarah.


Ketika kereta kebal bergolek di jalan raya, beberapa pejuang mula berundur. Tetapi kemudian:

Abu Ammar [Yasser Arafat] turun ke Jalan Hussein. Dia meminta pejuang yang berundur untuk berhenti melarikan diri dan menanam bom jerangkap samar dan membina penghadang kereta, tong gas, apa-apa jenis logam. Dia membawa keretanya sendiri, dan dengan beberapa lelaki lain, menolaknya ke tengah jalan. Serta-merta semangat yang tinggi memenuhi kawasan itu dan lelaki mula kembali.

Pemimpin kumpulan gerila yang lain menyertai pejuang di jalanan ketika pertempuran semakin sengit. Rakyat Palestin berdegil dengan senjata ringan menentang artileri berat Hussein. Di kem sekitar Amman, keadaan terdesak. Napalm hujan dari langit dan api marak tanpa kawalan melalui kem-kem yang sesak. Para pejuang yang terdesak mengharapkan beberapa perkataan sokongan daripada negara Arab lain. Tiada yang datang. Apabila laporan radio mengesahkan kesunyian rasmi kerajaan Arab, Bassem berkata ia "seolah-olah tangan telah menangkap leher [kita] dalam kegelapan." Hanya Syria menghantar lajur kereta kebal merentasi sempadan, tetapi ia dihalau kembali. Entri terakhir Bassem dari kem Hussein yang diperangi berbunyi:

Saya takut bahawa di sini sekurang-kurangnya segala-galanya akan berakhir. Saya hanya dapat melihat bahawa orang lebih suka mati menentang. Kematian berada di setiap inci persegi kem pelarian di Jordan. Juga dahaga dan kelaparan.... Sekarang anak buah kita melawan kelaparan di barisan pertama ketika mereka menghadapi kereta kebal.

Selepas sebelas hari berperang, gerila masih memegang kebanyakan jawatan tentera mereka di utara Jordan dan di kem. Tetapi lima ribu orang telah terbunuh dan dua puluh ribu cedera - kebanyakannya orang awam. Makanan dan bekalan semakin berkurangan. Pada 25 September, Jawatankuasa Pusat Penentangan menghantar Yasser Arafat ke Kaherah untuk merundingkan gencatan senjata.

Ketika orang ramai menjelajah ke jalan-jalan di Amman, mereka menjumpai di antara mayat dan runtuhan bangunan beribu-ribu karton peluru bercop "Buatan U.S.A." Tanda-tanda itu mendedahkan tangan di sebalik serangan Black September. Pada mesyuarat peringkat tertinggi di Washington semasa pertempuran paling sengit di Jordan, duta Israel dan Jordan telah bertemu dengan Henry Kissinger dan ketua-ketua Jabatan Pertahanan, CIA dan Ketua Turus Bersama. Mereka merancang serangan Israel ke atas rakyat Palestin, dengan nama kod "Operasi Brass Strike," sekiranya tentera Hussein gagal melakukan tugas itu atau Syria campur tangan. Di Mediterranean, Armada Keenam A.S. bergerak menuju ke pantai terdekat Jordan dan tentera A.S. menaiki pesawat kargo gergasi di pangkalan A.S. di Turki. Selepas gencatan senjata, pesawat A.S. bergegas lebih banyak bekalan dan senjata kepada Hussein. Kerajaan A.S. memberi Hussein bantuan kecemasan $35 juta dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Semasa Amerika Syarikat mempersenjatai semula Hussein, pertubuhan gerila Palestin telah bertemu di pergunungan Jordan untuk menyiasat pengajaran Black September. Ghassan Kanafani dari Barisan Popular menulis:

Kejutan seperti September membuktikan kekuatan revolusi kerana mereka telah memaksanya ke pergunungan. Kini terdapat komando yang tinggal ... di dalam gua, dengan air dan makanan yang terhad dan sedikit peluru. Dalam situasi ini, kita tidak boleh menjangkakan bahawa beribu-ribu yang mengelilingi Amman dengan memakai khaki membawa Klashnikov mereka akan menjalani kehidupan seperti ini.

Kedua-dua Barisan Popular dan Barisan Demokratik yakin bahawa September Hitam adalah "harga berat" yang dibayar oleh Penentangan kerana mempercayai rejim Arab. Mereka berhujah bahawa bukan sahaja Raja Hussein, tetapi semua pemimpin Arab yang berdiam diri, yang memikul tanggungjawab untuk beribu-ribu yang terbunuh dan cedera. Satu-satunya sekutu Palestin yang kekal ialah pasukan progresif di negara-negara Arab.

Fatah, setakat ini yang terbesar daripada semua pertubuhan dan yang mempunyai pandangan yang paling luas di kalangan ahlinya, dirundung perselisihan dalaman mengenai persoalan ini. Semua orang bersetuju bahawa tindakan Raja Hussein telah menamakan beliau sebagai musuh revolusi dan bahawa pemimpin Arab yang lain telah gagal untuk bertindak. Beberapa pemimpin Fatah bersetuju dengan Barisan Popular dan Demokratik. Ada yang berpendapat bahawa Penentangan boleh bergantung kepada Mesir dan Syria untuk mendapatkan sokongan pada tahun-tahun yang akan datang. Yang lain tidak menyangka Mesir dan Syria boleh dipercayai tetapi berpendapat bahawa Penentangan tidak boleh mengasingkan mereka dan kehilangan kebebasan bergerak di negara tersebut.

Semua kumpulan bersetuju bahawa Penentangan dalam dua tahun singkatnya di Jordan telah gagal untuk menggerakkan sepenuhnya rakyat di sebalik program untuk menyokong Palestin dan mendemokrasikan Jordan. Pada mesyuarat Majlis Kebangsaan Palestin Mac 1971, seratus sepuluh warga Jordan menyertai perwakilan Palestin. Majlis memutuskan bahawa rakyat Jordan dan Palestin perlu bersatu erat untuk memerangi Raja Hussein. Di sebalik perjuangan strategi yang tidak dapat diselesaikan, Majlis dengan amat menggalakkan untuk pertama kalinya menegaskan bahawa matlamat revolusi adalah sebuah negara sekular demokratik di seluruh Palestin.


Ketika Majlis Kebangsaan Palestin sedang menamatkan sesinya, Raja Hussein mempergiatkan usahanya untuk mengeluarkan setiap gerila dari tanah Jordan. Dia menekan serangan itu sepanjang tahun 1971. Pada bulan Julai dia mengarahkan Perdana Menterinya, Wasfi Tal, untuk bergerak melawan kubu terakhir gerila. Tentera Jordan bergerak ke dalam hutan Ajloun, pangkalan untuk lapan belas ratus gerila. Selepas empat hari pertempuran sengit dan napalming berat, orang Jordan telah menawan atau membunuh semua kecuali lima puluh gerila. Atas arahan Perdana Menteri Tal, tentera Jordan membunuh ketua tentera Fatah yang ditangkap, Abu Ali Iyad. Mereka mengheret mayatnya di belakang kereta kebal melalui kampung berhampiran. Mereka ingin menyatakan dengan jelas kepada mana-mana penyokong yang berpotensi:
 "Perlawanan sudah mati!"

Tentera Wanita Palestina dalam Peperangan dengan Israel yang pertama dibahagian Tebing Barat sekitar kawasan Jericho.

Rintangan Tidak Akan Mati

Empat bulan kemudian Wasfi Tal sedang berdiri di tangga hotel Kaherah apabila peluru berbunyi, membunuhnya serta-merta. Kumpulan yang bertanggungjawab atas kematiannya menamakan dirinya sebagai "September Hitam" dan mengatakan bahawa pembunuhan Tal adalah untuk mengenang pemimpin fedayeen muda, Abu Ali Iyad. "September Hitam" seterusnya menjawab gelombang keganasan terbaru yang ditujukan kepada rakyat Palestin dengan perang rahsia yang sangat berdisiplin yang tertumpu kepada Israel dan Jordan.

Terputus dari pangkalan lama di Jordan dan menghadapi rondaan sempadan Israel yang dipertingkatkan, pejuang Palestin dari semua kumpulan mencuba banyak jalan untuk membangunkan strategi politik dan ketenteraan yang boleh mengalahkan Zionisme dan sekutunya. Serbuan ke Israel dan wilayah yang diduduki semakin sukar dan berbahaya. Namun terdapat perbezaan yang kuat dalam gerakan Palestin tentang kebijaksanaan bergantung kepada operasi luar seperti rampasan sebagai strategi untuk membina gerakan itu. Kumpulan seperti "September Hitam" secara rasmi bukan sebahagian daripada PLO, dan terdapat banyak perdebatan tentang kesan tindakan mereka terhadap perjuangan Palestin. Tetapi beberapa orang Palestin mempersoalkan hak mutlak rakyat Palestin untuk menggunakan segala cara yang ada dalam perjuangan mereka untuk kebebasan.

Di Israel, Eropah, dan Amerika Syarikat, tindakan "September Hitam" mengilhami banjir ucapan, editorial dan artikel yang marah. Media yang sama yang telah bertepuk tangan atau secara langsung melaporkan pembunuhan beramai-ramai Hussein terhadap ribuan rakyat Palestin di Jordan tiba-tiba marah dengan tindakan "pengganas" Palestin. Editor dan pengulas menyifatkan serangan bersenjata ke atas penempatan haram para-tentera Israel di wilayah yang diduduki sebagai "keganasan." Apabila Israel bertindak balas, serangan mereka dipanggil "balas balas." Sama seperti yang mereka lakukan dengan peperangan di Vietnam, Algeria, atau jajahan Portugis di Afrika, ahli politik dan media Barat menjerit "keganasan" untuk mengaburkan keadilan perjuangan rakyat untuk pembebasan negara.

Begitu juga apabila "September Hitam" menjadikan sebelas atlet Israel sebagai tebusan pada Sukan Olimpik 1972 di Munich. Komando "September Hitam" menuntut pembebasan dua ratus tahanan politik Palestin yang ditahan di penjara Israel. Israel enggan berunding. Di bawah tekanan Israel, pihak berkuasa Jerman bergerak menaiki pesawat yang membawa tebusan dan melepaskan tembakan. Semua gerila dan tebusan mati. Pegawai-pegawai Barat dan media mencaci-maki rakyat Palestin dan berhati-hati menahan diri daripada mengkritik peranan Israel dalam kematian. Pada September 1972, Tentera Udara Israel melancarkan "serbuan balas dendam" terhadap selatan Lubnan sebagai tindakan balas terhadap tindakan "September Hitam" di Munich. Serbuan itu membunuh tiga ratus orang.

Serbuan September bukanlah yang pertama. Pada Februari dan Jun, pesawat Israel telah menyerang jauh ke selatan Lubnan untuk pengeboman tepu di kawasan yang dipanggil Israel sebagai "Fatahland" - di mana banyak kem pangkalan gerila Palestin terletak. Serbuan ini adalah sebahagian daripada serangan am Israel terhadap rakyat Palestin selepas Black September. Pemimpin Israel berharap sekarang untuk menamatkan Perlawanan untuk selama-lamanya.


Tahun sebelumnya Moshe Dayan telah mula menyediakan jalan untuk penempatan baru Yahudi di Semenanjung Gaza. Dia mengarahkan "penyelesaian keselamatan" besar-besaran rakyat Palestin yang dipercayai berpotensi menimbulkan masalah. Dia meletakkan seluruh Strip di bawah perintah berkurung dan melakukan penggeledahan dari rumah ke rumah di beberapa kem. Tentera Israel meletupkan rumah untuk melebarkan jalan untuk pengawasan yang lebih baik. Mereka menghukum sebarang penentangan dengan pantas dan kuat. Selepas setahun beroperasi, mereka menganggap Gaza "tenang." Namun pada September 1972, rusuhan berlaku di kem Shatti di Gaza. Dengan menggunakan kayu dan senjata buatan sendiri, anak muda Palestin bertempur langgar lari dengan tentera pendudukan. Walaupun penahanan besar-besaran, perintah berkurung, pukul dan tembakan, rusuhan sporadis berterusan sepanjang musim gugur.

Para pemimpin Palestin mengiktiraf kepentingan penentangan ini di Gaza dan pergolakan serupa di Tebing Barat. Mesyuarat Majlis Kebangsaan PLO pada tahun 1972 dan 1973 menyeru pembentukan barisan nasional di wilayah yang diduduki untuk menghubungkan perjuangan di sana dengan perjuangan rakyat Palestin dalam buangan. Hubungan antara kumpulan di Tebing Barat dan Gaza berlaku pada awal tahun 1973. Pertemuan secara rahsia, kesatuan sekerja, pertubuhan wanita dan pelajar, dan parti politik, termasuk komunis Jordan, menumpaskan pertubuhan Barisan Nasional Palestin (PNF). ). Pengumuman penubuhannya pada 15 Ogos 1973 merebak seperti api di seluruh wilayah yang diduduki. PNF menjadi sebahagian daripada PLO, tetapi fungsinya adalah untuk mewakili secara langsung rakyat di bawah pendudukan Israel.


Anggota Front membina organisasi sel, mengedarkan bahan bacaan, cuba menyelesaikan rungutan orang ramai, dan menganjurkan mogok dan boikot. Salah satu aktiviti pertama Front ialah menganjurkan boikot pilihan raya kesatuan sekerja September 1973 yang diadakan di Baitulmaqdis oleh pihak berkuasa Israel. Pihak Israel berpendapat bahawa penyertaan orang Arab Palestin dalam pilihan raya akan melambangkan penerimaan mereka terhadap pengilhakan Israel ke atas Baitulmaqdis. Sebahagian besarnya melalui usaha Front, hanya kira-kira 6 peratus pekerja Arab Palestin mengundi. Boikot itu berjaya. Demonstrasi sokongan besar-besaran sebegini menjadikan semakin jelas bahawa hanya PLO boleh mendakwa bercakap untuk rakyat Palestin.

Di Lubnan juga, Penentangan Palestin semakin pulih daripada kesan kemunduran di Jordan. Pada 10 April 1973, kumpulan komando Israel bergerak secara senyap ke Beirut. Mereka membunuh empat pemimpin tertinggi Palestin, termasuk Kamal Nassar, salah seorang penyair terkemuka Palestin. Satu perlima Beirut -suku daripada satu juta orang berarak dalam perarakan pengebumian pemimpin yang terkorban. Orang miskin dan pekerja Lubnan menutup bandar itu dalam mogok umum untuk membantah kepasifan kerajaan. Pemimpin kerajaan takut dengan lonjakan sokongan terhadap rakyat Palestin. Pada bulan Mei mereka mengarahkan serangan tentera dan tentera udara berskala penuh ke atas kem pelarian Palestin di sekitar Beirut. Sekali lagi, pekerja dan pelajar Lubnan menyokong rakyat Palestin, kali ini di bawah slogan, "Tidak akan ada Black September baru di Lubnan." Serangan Tentera Lubnan telah dipatahkan dalam beberapa hari pertempuran sengit.

Di sebalik kemunduran di Jordan, penindasan di Tebing Barat dan Gaza dan pengeboman Israel ke atas Lubnan, rakyat Palestin dapat membina organisasi baru dan pakatan baru. "Kematian" pergerakan Palestin yang banyak digembar-gemburkan tidak berlaku. Yasser Arafat, bercakap tentang pemberontakan Gaza pada tahun 1972, memuji ketahanan Palestin ini:

Moshe Dayan berkata, "Saya telah menamatkan perlawanan di Gaza." Tetapi hari ini kita melihat tentangan di Gaza meletus lagi, walaupun dia membuat jalan selebar 120 meter di kem kita dan walaupun dia telah mengusir satu pertiga rakyat kita dari Semenanjung. Walaupun begitu, tentangan telah tercetus lagi - pengorbanan yang murah hati ini! Bagaimanakah pokok mati? Mereka mati dalam keadaan berdiri supaya pokok dan bunga baru boleh tumbuh.

Rakyat Palestin terus menghalang semua orang yang akan membuat "damai" di Timur Tengah dengan mengorbankan mereka. Di antara mereka adalah pemimpin baru Mesir, yang berusaha keras untuk mencapai penyelesaian dengan Israel.

Nota kaki

Taklimat di San Clemente, California, 26 Jun 1970, dipetik oleh Eqbal Ahmed, "A World Restored Revisited: American Diplomacy in the Middle East," Race and Class, vol. 17, tidak. 3 (Musim Sejuk 1976), hlm. 223.

Russell Stetler, ed., Palestine: The Arab-Israeli Conflict (San Francisco: 1972), hlm. 246-57.

Sheila Ryan dan Joe Stork, "A.S. dan Jordan: Thrice-Rescued Throne," MERIP no. 7, hlm. 5.

Stetler, hlm. 275.

Temu bual dengan Yasser Arafat dalam Filastin al-Thawra, 1 Januari 1973, dicetak semula dalam Journal of Palestine Studies, vol. 2, tidak. 3 (Spring 1973), hlm. 169.

No comments: